Sisältöön
tampereen yliopisto: ajankohtaista: tiedotepalstat: lehdistötiedotteet:
AjankohtaistaTampereen yliopistoAjankohtaista

TAMPEREEN YLIOPISTO TIEDOTTAA 22.1.2010

Terveyspeli välittää nuorelle myönteisiä terveyskäsityksiä

Koukku, Mökä ja Nuokku ovat pelihahmoja 12-18-vuotiaille ideoidussa ja heille kehitetyssä pelissä. Siinä houkutellaan nuori tekemään pelihahmolleen tämän terveyttä edistäviä valintoja ja samalla välitetään nuorelle tietoja terveellisistä elintavoista.

Tampereen yliopiston tietojenkäsittelytieteiden laitos on johtanut terveyspelin kehittämistyötä. Varhaisnuorille kehitetyssä pelissä pelaajille ja pelihahmoille tulee ratkottaviksi tehtäviä, jotka käsittelevät nuorten ateriointia, liikkumista ja muun muassa nukkumista. Pelaajan joukkue menestyy, kun pelaaja tekee pelihahmolleen nuorten terveyttä edistäviä päätöksiä.
Terveyspelissä on seitsemän pelihahmoa. Näistä Koukku on huonoryhtinen tietokonefriikki, Mökä kuuntelee musiikkia liian suurella voimakkuudella, Nuokulla on unirytmi sekaisin ja esimerkiksi Roskis syö hyvin epäterveellistä ruokaa.

Tietojenkäsittelytieteiden tutkijat vastaavat terveyspelillä huoleen nuorten epäterveistä elintavoista. Peli on viihdettä, ja sen tarina on paljolti nuorten ideoima. Peli tarjoaa nuoren omaksuttavaksi hyviä terveyskäsityksiä ja mahdollisuuden yhteisiin pelikokemuksiin.

Pelaaja voi käyttää uusinta läsnä-äly-teknologiaa

Peli on kansainvälisesti harvinainen kokonaisuus, ja houkuttimeksi peliin on suunniteltu uusia tekniikoita: mobiili- ja läsnä-älytekniikkaa sekä esimerkiksi eleiden käyttöä etäohjaamiseen. Terveyspeli toimii tavallisilla tietokoneilla ja ulkona suoritettavissa tehtävissä pelaaja voi käyttää normaalia mobiililaitettaan - esimerkiksi matkapuhelinta. Etäohjaus vapauttaa liikkumaan sisätilassa pelin aikana. Osa terveyspelin tehtävistä "pakottaa" pelaajan ulkoilemaan - ne on ratkaistava mobiililaitetta käyttäen ulkona liikkuessa.

Peli sisältää web-palvelun, jossa joukkueet muodostetaan ja kukin pelaaja valitsee tietyn seitsemästä peliprofiilista. Palvelu ylläpitää tiedot joukkueen osaamisen etenemisestä kodin tai esimerkin koulun äly-ympäristössä ja nuorten pelatessa mobiililaitteineen liikkeellä ollessaan. Samalla päivittyvät tiedot joukkueen edistymisestä ja pelaajien terveystietojen kehittymisestä.

Terveyspelin runko on kuvitteellinen Tamhattan-kaupunki. Pelihahmot seikkailevat kaupungissa, tekevät tehtävävastauksillaan kaupunkia viihtyisämmäksi ja pyrkivät sellaisiin tehtäväratkaisuihin, joilla he parantavat omaa terveydentilaansa. Joukkueet voivat pelin aikana keskustella tehtävistään ja niiden ratkaisuista.

Sydänkuvio piirtyy gps-tekniikalla

Ulkona liikkuessaan pelihahmo eli pelaaja saa gps-paikannustekniikan ansiosta ajantasaisen karttapohjan omasta ympäristöstään ja siinä liikkumista vaativista tehtävistä. Pelaajan pitää liikkua ulkona esimerkiksi siten, että hänen gps-laitteensa "piirtää" sydämenmuotoisen reitin pelipalvelintietokoneen muistiin. Toinen mobiili-esimerkki on, että pelaajan pitää etsiä ja nauhoittaa ääninäyte rauhallisesta ympäristöstä. Ääninäytteen pelaaja lähettää palvelimelle osaksi joukkueensa tehtäväratkaisuja.

Terveyspeliä on testattu kahden pirkanmaalaisen koulun oppilaiden kanssa, ja se on kaikkien käytettävissä. Tavoitteena on myöhemmin tutkia pelikokemuksia ja peliltä odotettavia myönteisiä terveysvaikutuksia nuoriin. Peli käännetään myös englanninkieliseksi, ja sitä testataan aikanaan Japanissa ja USAssa.

Terveyspelin kehittämistyö oli pääosin Tekes-rahoitteinen. Työhön ovat osallistuneet Tampereen yliopiston tietojenkäsittelytieteiden ja terveystieteen laitokset sekä Tampereen teknillinen yliopisto, Tampereen ja Pirkanmaan ammattikorkeakoulut sekä useat yritykset. Hankkeessa on tehty yhteistyötä japanilaisten ja yhdysvaltalaisten yliopistojen kanssa.

Lisätietoja:
videoleike pelistä osoitteessa: http://www.uta.fi/media/public/tiedotus/videot/tervidemo.html

Tampereen yliopisto:
- professori Roope Raisamo, 050 570 2007, etunimi.sukunimi@uta.fi