Sisältöön
tampereen yliopisto: uutisia: tiedotepalstat: lehdistötiedotteet:
AjankohtaistaTampereen yliopistoAjankohtaista
Uutisia

Suomalainen työelämä eurooppalaisessa vertailussa Työelämän tutkimuspäivillä to 3.11. - pe 4.11.

TAMPEREEN YLIOPISTO TIEDOTTAA 2.11.2011

Päivät avataan torstaina 3.11. klo 11.00
Tampereen yliopiston juhlasalissa, Kalevantie 4

Miltä suomalainen työelämän laatu, työssä jaksaminen ja jatkaminen, yritysstrategiat ja työvoiman käyttö tai työelämän kehittämis- ja työllisyyspolitiikka näyttävät eurooppalaisessa vertailussa? Mitä tekemistä näillä asioilla on ajankohtaisesta kansainvälisestä talouskriisistä selviytymisen, tuottavuuden ja kilpailukyvyn kanssa?

Mitä sanoisimme kansallisen ja eurooppalaisen työelämän tutkimuksen yhtymäkohdista ja eroavaisuuksista? Mitä opittavaa kansallisella tutkimuksella olisi eurooppalaisesta työelämän tutkimuksesta ja millaisia vertailuja tarvitaan? Mikä työelämässä ja sen tutkimuksessa on eurooppalaista ja miten Suomi ja muut Pohjoismaat asettuvat tähän kontekstiin?

Suomalainen työelämä eurooppalaisessa vertailussa on teemana Tampereen yliopistossa järjestettävillä  kahdeksansilla Työelämän tutkimuspäivillä. Tapahtuman pääpuhujiksi tulee kaksi arvostettua kansainvälistä asiantuntijaa: EU:n Eurofound-tutkimussäätiön (Dublin) Surveys and Trends -tutkimusyksikön päällikkö Agnes Parent-Thirion avaa konferenssin teemanaan Working conditions in Europe: Towards sustainable quality of work and employment? Oxfordin yliopiston sosiologian professori Duncan Gallie pitää päivien päätösesitelmän otsikolla Production Regimes, Employee Control at Work and Skill Development.

Lisäksi tutkimuspäivillä kokoontuu yhteensä viisitoista työryhmää ja järjestetään kaksi pyöreän pöydän keskustelua, joissa käsitellään työelämän tutkimuksen uusimpia tuloksia ja ajankohtaisia teemoja.

Työelämän tutkimuspäivät on Tampereen yliopiston Työelämän tutkimuskeskuksen järjestämä tapahtuma, joka kerää vuosittain yhteen noin 300 tutkijaa, työelämän kehittäjää, kouluttajaa, henkilöstöhallinnon ja ammattiyhdistysliikkeen edustajaa sekä muita työelämän tutkimuksesta ja kehittämisestä kiinnostuneita henkilöitä. Mukana päivien järjestelyissä on ollut myös valtakunnallinen Työelämän tutkimusyhdistys.

Tarkempaa tietoa päivien sisällöstä, tapahtumapaikoista ja puhujista löytyy osoitteesta: http://www.uta.fi/tyoelamantutkimuspaivat/

Lisätietoja:
Konferenssikoordinaattori Marjukka Virkajärvi