Avoin liikennedata toi tiedepalkinnon

Julkaistu 29.4.2016 - 12:41
Nummenmaa-ryhmä
Palkitut liikennetutkijat yhteiskuvassa. Vasemmalta Peter Thanisch, Marko Luomi, Timo Nummenmaa, Paula Syrjärinne, Jukka Lintusaari, Jyrki Nummenmaa, Elena Rose, Tero Piirainen, Hannu Korhonen, Mykola Andrushchenko ja Hang Do Minh. Kuva: Jonne Renvall

 

Informaatiotieteiden yksikön liikennetutkimusryhmä sai tämänvuotisen Tampereen yliopiston Vuoden tiedeteko -tunnustuksen uraauurtavasta työstään avoimen liikennedatan hyödyntämisessä.

– Olemme edelläkävijän roolissa siksi, että saamme Tampereen kaupungilta maailman parasta liikennedataa, sanoo ryhmää johtava tietojenkäsittelyopin professori Jyrki Nummenmaa.

Vuonna 2012 aloittaneen liikennetutkimusryhmän jäsenistö vaihtuu kaiken aikaa. Vakiojoukkoon kuuluu kymmenkunta tutkijaa.

– Se on tärkeintä, että on iso joukko henkilöitä, jotka ovat itsenäisesti pystyneet tekemään omia hommiaan. Tämä on hyvä osoitus siitä, että yliopistolla on mahdollista tehdä tutkimusta ja olla vaikuttava aika monella tasolla, Nummenmaa kiittelee.

Projektikoordinaattori Jukka Lintusaari sanoo, että ryhmän muotoutumiseen vaikutti monta hyvää asiaa yhtä aikaa. Informaatio- ja viestintäteknologian murroksen lisäksi tuli liikenteen murros, jonka seurauksena jopa kymmeniä tuhansia ihmisiä voi työllistyä lähivuosina, kun kaupungit muuttuvat älykkäiksi ja ennakoiviksi.

Jyrki Nummenmaa sanoo, että ryhmän menestyksen salaisuus on Tampereen kaupungilta saatu avoin liikennedata.

– Tarton yliopistolla oli aikanaan maailman paras kaukoputki, ja ne pystyivät sen vuoksi tekemään maailman parasta tähtitiedettä. Me taas saamme Tampereen kaupungilta maailman parasta liikennedataa, ja silläkin näkee tarkemmin. Onhan se data kaikille muillekin auki, mutta me olemme paikan päällä.

Liikennedata auttaa välttämään ruuhkia

Tutkijat luovat liikennedatan pohjalta sovelluksia, jotka auttavat välttämään ruuhkia, sujuvoittavat liikkumista ja helpottavat pysäköintiä.

– Liikennekuva on hirmu tärkeä. Se tarkoittaa, että ymmärretään, mitä liikenteessä tapahtuu ja mikä liikenteen tila on. Näin voidaan ennakoida ruuhkia ja tietää, missä liikenne kulkee hyvin, Jyrki Nummenmaa sanoo.

Tutkijat jalostavat liikennedatasta informaatiopalveluja sekä yksityisille liikkujille että viranomaisille. Tärkeänä tutkijat pitävät liikkumisen ketjuja, jotka yhdistävät reittejä toisiinsa.

Jukka Lintusaari liittää liikenteeseen jakamistalouden, joka auttaa hyödyntämään kulkuvälineitä tehokkaammin. Esimerkiksi henkilöautojen käyttöaste on nykyisin vain 2 prosenttia, kun autot seisovat 98 prosenttia ajasta.

– Auto on suvereenisti huonoin investointi, mitä ihminen voi tehdä, Lintusaari sanoo.

Suuret autofirmat ovat jo perustaneet järjestelmiä, jotka myyvät auto-osuuksia. Lintusaari kertoo projektista, jossa Tampereen Lielahden Hiidenrannan uudelle asuinalueelle kaavaillaan yhteiskäyttöisiä autoja.

– Syntyy uusia liikennemuotoja kuten Uber, joka on henkilöauton ja taksin välimuoto. Sitä on vaikea määritellä.

Uusien ohjelmien avulla matkustajat voivat arvioida palveluiden laatua ja saada tietoa parhaista reittivaihtoehdoista.

Joukkoliikenne pärjää Tampereella

Tampereella joukkoliikenne on pärjännyt hyvin. Sen matkustajaosuus on pysynyt korkealla tasolla, vaikka muutoksia on tullut ja kritiikkiä esitetty.

– Tilanne on huonompi monessa muussa kaupungissa, jossa ei ole samanlaisia sähköisiä palveluita, sanoo tutkijaTero Piirainen.

Jukka Lintusaari huomauttaa, että Tampereella on 40 bussireittiä, joista ehkä 10 on runkoreittejä. Muut kuin vakioreitit voisi Lintusaaren mielestä muuttaa kutsupohjaisiksi siten, että reitit vaihtuisivat matkustajien toiveiden mukaan.

Pysäköintipaikan voi pian varata etukäteen

Avoin data ja siihen kytketyt palvelut voivat muuttaa henkilöautojen pysäköintiä ratkaisevasti. Tutkija Marko Luomi kertoo, että Helsinkiin on vuoden tai puolen toista vuoden päästä tulossa palvelu, jossa autoilija voi etukäteen varata pysäköintipaikan.

– Kolmannes keskustan liikenteestä häviää, kun parkkipaikan pystyy varaamaan ennakolta, Jukka Lintusaari lupaa.

Tulevaisuus tuo personoituja liikennepalveluja, joiden avulla vaikka polkupyöräilijä voi valita reittinsä ja välttää melut ja ruuhkat.

Sosiaalisen median sovelluksissa liikkujat voivat kommentoida ja saada liikennetietoa reaaliaikaisesti.

– Viralliset tiedotuskeinot ovat hitaita. Jos liikenne jämähtää ja tahmaantuu, niin tieto tulee datasta ja sosiaalisesta mediasta todella nopeasti verrattuna siihen, että joku viranomainen saa sen, käsittelee ja laittaa tiedotteen siitä, Nummenmaa sanoo.

Tutkimusryhmä ei ole tiedekunnasta kiinni

Tampereen yliopisto ja teknillinen yliopisto yhdistyvät vuonna 2018. Samaan konserniin tulee myös Tampereen ammattikorkeakoulu. Yliopisto valmistautuu muutokseen vaihtamalla yksiköt takaisin tiedekunniksi. Informaatiotieteet jakautuvat kahtia, kun osa sijoittuu viestintätieteiden ja osa luonnontieteiden tiedekuntaan. Mihin liikennetutkijat menevät?

– Suurin osa tästä porukasta ei sijoitu luonnontieteiden tiedekuntaan, mutta minä sijoitun, Jyrki Nummenmaa arvelee.

Tutkimusryhmät eivät noudata tiedekuntarajoja. Nummenmaan mukaan tiedekunta on tutkimusyhteisön kannalta aika merkityksetön asia.

– Projektit liikkuvat rahoittajan mukaan. Tiedekunta on ensisijaisesti tutkintokoulutusta järjestävä elin. Sen rinnalle tulee myös tutkimusorganisaatio, joka ei ole tiedekuntien rajaama. En näkisi, että tiedekuntarajat ovat tässä kauhean iso juttu.

Nummenmaa arvioi, että Tampereen uudessa yliopistossa tulee paineita koota isoja tutkimusyhteisöjä. Liikennetutkijat tekevät jo nyt yhteistyötä yli kampus- ja yliopistorajojen.

– Ei yhdistyminen tähän vaikuta. Se vain pakottaa hakemaan parhaat keinot tutkimusyhteisöjen muodostamiseen.

Teksti: Heikki Laurinolli