Saudiopettajat hakevat Tampereelta hyviä käytäntöjä koulutuksensa kehittämiseen

Julkaistu 12.6.2017 - 09:50

JULKAISUVAPAA PE 9.6.2017 klo 16

Kaikkiaan 20 saudiarabialaista opettajaa vahvistaa kielitaitoaan ja pedagogisia taitojaan Tampereen yliopistossa seuraavan puolen vuoden aikana. Koulutusvientinä toteutettava opetus sisältää sekä englannin kielen opiskelua että kasvatustieteiden uusinta teoriatietoa ja käytännön harjoittelua. Koulutuksen maksaa Saudi-Arabian opetusministeriö.

Kaikkiaan Suomeen saapuu 117 saudiarabialaista opettajaa, joille koulutuksen järjestävät Turun, Tampereen ja Itä-Suomen yliopistojen yhteinen koulutusvientiyhtiö Finland University sekä Helsingin yliopiston koulutus- ja kehittämispalvelut HY+ Oy ja Omnia Education Partnerships Oy. Kaupan arvo on noin viisi miljoonaa euroa.

– Saudi-Arabia kehittää koulutusjärjestelmäänsä ja valmistautuu tulevaisuuden haasteisiin. Yhteistyömme tukee tätä kehittämistyötä, kertoo Finland Universityn projektipäällikkö Anna Hirsikoski.

– Koulutuksen tavoitteena on kehittää opettajien englannin kielen taitoja, vaihtaa ajatuksia suomalaisten kasvatustieteen alan ammattilaisten kanssa sekä omaksua Suomesta parhaita käytäntöjä myös Saudi-Arabiassa toteutettavaksi, tarkentaa koordinaattori Outi Stüber Tampereen yliopistosta.

Koulutus on ensimmäinen kokonaisuudessaan Tampereen yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan ja Tampereen yliopiston normaalikoulun tiloissa toteuttava koulutusvientihanke. Tiedekunta on aiemmin toteuttanut useita koulutusvientihankkeita ostajien kotimaissa.

Finland University järjestää Helsingissä perjantaina 9.6. tiedotustilaisuuden Saudi-Arabian opetusministeriölle toteutettavan koulutuksen käynnistymisestä. Tarjoamme paikalliselle medialle samana päivänä mahdollisuuden tulla Tampereen yliopistoon tapaamaan Tampereella järjestettävän koulutuksen opettajia ja opiskelijoita.

Haastatteluista kiinnostuneet voivat sopia ajasta ja paikasta koordinaattori Outi Stüberin kanssa,  040 1901 804, outi.stuber@uta.fi

TAMPEREEN YLIOPISTON TIEDOTE 5.6.2017