Sisältöön
tampereen yliopisto: viestintätieteiden tiedekunta:
Viestintätieteiden tiedekuntaTampereen yliopistoViestintätieteiden tiedekunta

CFP Fandom, economy and networking Fanitutkimusseminaari 2013

 

Plenaristit: professori Saara Taalas (Lund), yhteisöpäällikkö Jarmo Puskala (Tampere)

Vetäjät: tutkijat Kaarina Nikunen, Mikko Hautakangas ja Irma Hirsjärvi

Tampereen yliopiston päärakennus 16.-17.4.2013

 

Henry Jenkinsin faniverkostoja kuvaava ilmaisu ”intelligent networks” korosti terminä osaamisen ja asiantuntijuuden verkostoa. Fanien toiminta on myös kuitenkin materiaalista. Crowdsourcing on käännetty muun muassa muotoon ”joukkoistaminen”. Kankea termi viittaa lähinnä yhdestä paikasta johdettuun, normatiiviseesti parempana pidettyyn tähtäävään toimintaan.

Verkkoyhteisöjen talkoo- ja yhteistyö sekoittaa fanittamisen ja aktivismin. Tähän talousaktiin ei liity ääneen lausuttuja eettisiä, ideologisia eikä esteettisiä sitoumuksia eikä materiaalista vastinetta.. Taloudellisen panoksen asettamisen pohjana ovat henkilökohtainen valinta, arvot ja maku, ja ikään kuin keskinäinen ymmärrys siitä, että se tapahtuu jokaisen oman merkityksenannon kautta.

Suomalaisen Iron Sky-elokuvan monipuoliseen fanitukseen sopisi termi mass collaboration – Turun yliopiston tutkija Lotta Häkkisen suomentamana ”massavehkeily” (Häkkinen 2010). Fanien keräämä miljoona euroa oli kannanotto sekä scenen että tekijöiden puolesta ”me haluamme tämän elokuvan”. Talkoot ja yhteistyö palkitsevat: ollaan mukana tuunaamassa yhdessä jotain uutta.

Fanien taloudelliset päätökset eivät siis ole pitkään aikaan olleet pelkästään kuluttaja-valintoja, vaan nyt fanit sotkevat näppinsä tuotantoon, ja taloustermein ilmaistuna jopa omistavat omat tuotantolaitoksensa. Historiallisesti tällaisella on läheisiä sidoksia osuuskunta-aatteeseen, syndikaatteihin, kollektiiveihin ja muihin yhteisöllisen tuotannon projekteihin.

Etsimme fanitaloutta tarkastelevia esityksiä, crowdsourcing-caseja ja analyyseja faniyhteisöjen, fandomien talkootyöstä ja niiden merkityksistä. Metodiset pohdinnat ovat erityisen toivottavia. Ja kuten aina: kaikki muutkin faniutta käsittelevät paperit ovat tervetulleita.

Faniseminaarin toisen päivän iltapäivä tarjoaa Muuttuva yleisöys, muuttuvat yhteiskunnat – Transforming audiences, transforming societies hankkeen, eli EU:n COST-ohjelman rahoittaman yhteistyöverkoston konferenssin avauksen.Faniseminaarin järjestävät yhdessä Tampereen yliopiston Viestinnän, median ja teatterin yksikkö ja Jyväskylän yliopiston Nykykulttuurin tutkimuskeskus.

Esiintymisestä kiinnostuneita pyydetään toimittamaan max. 300 sanan tiivistelmä puheenvuorosta 30.1.2013. mennessä osoitteeseen irma.hirsjarvi@gmail.com

Tiivistelmään tulee liittää kirjoittajan yhteystiedot (nimi, taustaorganisaatio, sähköposti, puhelin.)

 

Ohjelma (muutokset mahdollisia)

Ti 16.4. klo

11.00 – 17.00 Alkusanat ja seminaarityöskentelyä

Ke 17.4.

klo 19.30 – 12.30 seminaarityöskentelyä

klo 12.00 – 13.00 lounastauko

klo  13-16 Saara Taalas, Jarmo Puskala: Fandom, economy and networking

 

Lisätietoja: Irma Hirsjärvi, hirsjarvi@gmail.com, puh 050 5915 461

 
Ylläpito: cmt.info@uta.fi
Muutettu: 13.12.2012 22.18 Muokkaa

Tampereen yliopisto

Tampereen yliopisto
03 355 111
kirjaamo@uta.fi


KARVI-auditoitu HR Excellence in Research

YLIOPISTO
Tutkimus
Opiskelijaksi
Ajankohtaista
Yhteistyö ja palvelut
Yliopisto

AJANKOHTAISTA
Aikalainen
Avoimet työpaikat
Rehtoriblogi
Tampere3

PALVELUT
Aktuaarinkanslia
Avoin yliopisto
Hallinto
Kansainvälisen koulutuksen keskus
Kielikeskus
Kielipalvelut
Kirjaamo
Kirjasto
Liikuntapalvelut
Viestintä
Tietohallinto
Tutkimuspalvelut
Täydennyskoulutus
Tietoarkisto
» lisää palveluita

OPISKELU
Opetusohjelma
Opinto-oppaat
Opiskelijan työpöytä

SÄHKÖISET PALVELUT
Andor-hakupalvelu
Uusi lainasi
Intra
Moodle (learning2)
NettiOpsu / NettiRekka
NettiKatti
Sähköinen tenttipalvelu
TamPub
Office 365 webmail
Utaposti webmail
Wentti