Sisältöön
tampereen yliopisto: viestintätieteiden tiedekunta:
Viestintätieteiden tiedekuntaTampereen yliopistoViestintätieteiden tiedekunta

» Etusivulle
» Ajankohtaispalstan arkisto

Uusi kirja: Kolmoskanava kaupallisti suomalaisen television

Vuonna 1987 käynnistetty Kolmoskanava vaikutti ratkaisevasti suomalaisen television kaupallistumiseen, toteaa juuri ilmestynyt dosentti Heikki Hellmanin tutkimus Koko illan ilo? Kolmoskanava ja television kaupallistuminen Suomessa (SKS).

Kolmoskanava perustettiin vahvistamaan Yleisradion ja MTV:n taloutta sekä torjumaan satelliittikanavien uhkaa. Muutamassa vuodessa kanava onnistui paitsi pääsemään jaloilleen myös vaikuttamaan siihen, että "uustelevision" osuus suomalaisten televisionkatselussa jäi pysyvästi vähäiselle tasolle.

Samalla Suomen ensimmäinen täysimittainen kaupallinen televisiokanava synnytti kanavakilpailun. "Kolmonen viihdyttää kun vakava väsyttää", mainosti uusi televisiokanava startatessaan 25 vuotta sitten. Kolmoskanava toi suomalaiseen televisioon sekä Simpsonit että Kauniit ja rohkeat, formulakilpailut ja NHL-jääkiekon. Sen kotimaisia ohjelma-avauksia olivat muun muassa Huomenta Suomi, Pohjoismaiden ensimmäinen aamutelevisio-ohjelma, ja Hyvät herrat, poliittinen ajankohtaissatiiri.

Yleisradion ja MTV:n yhdessä Nokian kanssa perustama Kolmoskanava oli myös viestintäpoliittinen kummajainen. Se onnistuttiin perustamaan siitä huolimatta, että sitä vastustivat niin suurten puolueiden puheenjohtajat pääministeri Kalevi Sorsan johdolla kuin aina pisteliäs tv-kriitikko Jukka Kajava, joka kutsui Kolmosta "kaatopaikaksi".

Kolmoskanavan taival päättyi uudenvuodenaattona 1992, jolloin vuorokauden vaihtuessa sen tilalle tuli MTV3.

Koko illan ilo? tarkastelee, millaisen puolue- ja viestintäpoliittisen kädenväännön tuloksena kanava sai alkunsa ja miten se onnistui sille annetussa tehtävässä. Kirja perustuu haastatteluihin, lehdistöaineistoon sekä poliittisten puolueiden, Yleisradion ja MTV:n arkistolähteisiin. Kirja on ilmestynyt SKS:n Historiallisia Tutkimuksia -sarjassa.

Kirjoittaja, dosentti Heikki Hellman (s. 1955), on taustaltaan toimittaja, joka on aiemmin tutkinut mm. television kehitystä sekä kilpailun ja viestintäpolitiikan vaikutusta ohjelmatarjontaan. Hän työskentelee viestinnän, median ja teatterin yksikön CMT:n johtajana Tampereen yliopistossa.

Lisätietoja:
Heikki Hellman, heikki.hellman@uta.fi, 040 5713184

Kirjan tiedot:
Heikki Hellman:
Koko illan ilo? Kolmoskanava ja television kaupallistuminen Suomessa
Suomalaisen Kirjallisuuden Seura (Historiallisia Tutkimuksia 258)
432 s., hinta 57 euroa
http://kirjat.finlit.fi/index.php?showitem=2532

 
Ylläpito: cmt.info@uta.fi
Muutettu: 13.1.2015 10.34 Muokkaa

Tampereen yliopisto

Tampereen yliopisto
03 355 111
kirjaamo@uta.fi


KARVI-auditoitu HR Excellence in Research

YLIOPISTO
Tutkimus
Opiskelijaksi
Ajankohtaista
Yhteistyö ja palvelut
Yliopisto

AJANKOHTAISTA
Aikalainen
Avoimet työpaikat
Rehtoriblogi
Tampere3

PALVELUT
Aktuaarinkanslia
Avoin yliopisto
Hallinto
Kansainvälisen koulutuksen keskus
Kielikeskus
Kielipalvelut
Kirjaamo
Kirjasto
Liikuntapalvelut
Viestintä
Tietohallinto
Tutkimuspalvelut
Täydennyskoulutus
Tietoarkisto
» lisää palveluita

OPISKELU
Opetusohjelma
Opinto-oppaat
Opiskelijan työpöytä

SÄHKÖISET PALVELUT
Andor-hakupalvelu
Uusi lainasi
Intra
Moodle (learning2)
NettiOpsu / NettiRekka
NettiKatti
Sähköinen tenttipalvelu
TamPub
Office 365 webmail
Utaposti webmail
Wentti