Sisältöön
tampereen yliopisto: viestintätieteiden tiedekunta: tutkimus: comet - journalismin, viestinnän ja median tutkimuskeskus: tutkimus:
Viestintätieteiden tiedekuntaTampereen yliopisto Viestintätieteiden tiedekunta COMS COMET
COMET - Journalismin, viestinnän ja median tutkimuskeskus

Ukrainan kriisi mediassa

Hanke tutkii syksyllä 2013 alkaneen Ukrainan konfliktin käsittelyä journalismissa ja verkon yhteisöissä. Tutkimus keskittyy kriisin visuaaliseen esittämiseen Suomen ja länsimaiden valtavirran mediassa. Valtajournalismin Ukraina-kuvastoa suhteutetaan samaan aikaan verkossa liikkuneeseen kuvamateriaaliin.

Tutkimuksessa ensinnäkin verrataan, miten eurooppalaiset uutismediat kehystivät Ukrainan konfliktin visuaalisesti. Tätä tarkastellaan neljän laatulehden – Helsingin Sanomat, Dagens Nyheter, Süddeutsche Zeitung ja The Guardian –uutisoinnin visuaalisen analyysin avulla. Sanomalehtien kuvien lisäksi analysoidaan Suomen Yleisradion ja MTV:n tv-uutisten kuvia samojen tapausten yhteydessä. Toiseksi, tutkimuksessa selvitetään, miten sosiaalisessa mediassa kierrätettyjä, kriisin osapuolten (Venäjän valtiollinen media, Ukrainan valtamedia, verkkoyhteisöt) tuottamia kuvia Ukrainan kriisistä käsiteltiin yllämainituissa lehdissä ja televisiokanavien uutisissa ja miten tämän valtamedian tuottamia kuvia käytettiin sosiaalisessa mediassa.

Keskeiset tutkimuskysymykset ovat:

- Miten suomalainen ja eurooppalainen valtamedia esittivät Ukrainan tapahtumat loppuvuoden 2013 Kiovan mielenosoituksista lähtien? Vertailuaineistona käytetään neljän sanomalehden ja kahden tv-kanavan kuva- ja videoaineistoja.

- Miten Suomen geopoliittinen asema mahdollisesti näkyy Ukraina-Venäjän kriisiä koskevassa suomalaisen valtamedian journalismissa?

- Miten kuvat kiertävät sosiaalisessa mediassa ja miten valtamedia reagoi niihin. Tässä yhteydessä tarkastellaan myös manipulaatio- ja propagandatarkoituksessa verkkoon syötettyä kuvitusta ja sen käsittelyä laatujournalismissa.

Empiirinen aineisto koostuu viiden tapauksen ajalta kootuista sanomalehtien printti- ja verkkouutisissa sekä Ylen ja MTV:n tv-uutisissa julkaistuista visuaalisista esityksistä sekä niihin liittyvistä sosiaalisen median sisällöistä. Hanke alkaa helmikuussa 2015 alussa ja varsinainen tutkimustyö päättyy loka-marraskuussa 2015. Tutkimus toteutetaan Helsingin yliopiston Sosiaalitieteidenlaitoksen viestinnän oppiaineen (vastuuhenkilö VTT, dosentti Mervi Pantti) sekä Tampereen yliopiston Journalismin, viestinnän ja median tutkimuskeskus COMETin (vastuuhenkilö FT Anneli Lehtisalo) yhteistyönä.

Yhteystiedot:

Jarkko Kangas, tutkija
jarkko.kangas at uta.fi

Anneli Lehtisalo, FT, mediakulttuurin yliopistonlehtori (ma.)
p.anneli.lehtisalo at uta.fi

 
Postiosoite: Journalismin, viestinnän ja median tutkimuskeskus,
33014 Tampereen yliopisto
Käyntiosoite: Kalevantie 4, E-siipi, 3. kerros
Ylläpito: cmt.info@uta.fi
Muutettu: 16.9.2016 13.52 Muokkaa

Tampereen yliopisto

Tampereen yliopisto
03 355 111
kirjaamo@uta.fi


KARVI-auditoitu HR Excellence in Research

YLIOPISTO
Tutkimus
Opiskelijaksi
Ajankohtaista
Yhteistyö ja palvelut
Yliopisto

AJANKOHTAISTA
Aikalainen
Avoimet työpaikat
Rehtoriblogi
Tampere3

PALVELUT
Aktuaarinkanslia
Avoin yliopisto
Hallinto
Kansainvälisen koulutuksen keskus
Kielikeskus
Kielipalvelut
Kirjaamo
Kirjasto
Liikuntapalvelut
Viestintä
Tietohallinto
Tutkimuspalvelut
Täydennyskoulutus
Tietoarkisto
» lisää palveluita

OPISKELU
Opetusohjelma
Opinto-oppaat
Opiskelijan työpöytä

SÄHKÖISET PALVELUT
Andor-hakupalvelu
Uusi lainasi
Intra
Moodle (learning2)
NettiOpsu / NettiRekka
NettiKatti
Sähköinen tenttipalvelu
TamPub
Office 365 webmail
Utaposti webmail
Wentti