Sisältöön
tampereen yliopisto: kasvatustieteiden tiedekunta: tutkimus:
Kasvatustieteiden tiedekuntaTampereen yliopistoKasvatustieteiden tiedekunta

Tutkijan nurkkaus

Opettajan ja tutkijan työt yhdistyvät didaktiikassa

Yliopistonlehtori Terhi Mäntylä arveli opintoja aloittaessaan, ettei hänestä olisi tutkijaksi. Opintojen edetessä tutkijan ura alkoi sittenkin tuntua hyvältä vaihtoehdolta, ja heräsi kysymys, voisiko nämä alat yhdistää. Sattumalla oli Mäntylän mukaan osansa tutkijanuran alkamisessa.

-    Opiskelin neljättä vuotta Helsingin yliopistossa ja mietin juuri, mitä voisin työkseni tehdä, kun fysiikan opettajankoulutuksen vetäjä pyysi minua laitokselle tutkimusavustajaksi. Tein työn yhteydessä graduani ja opetin samalla, ja sille tielle jäin, kertoo Mäntylä.

Gradu valmistui vuonna 2003, ja väitöskirjan teko alkoi heti sen jälkeen. Väitöstutkimuksessaan Mäntylä kehitti opettajankoulutukseen erilaisia jäsentämismenetelmiä.

-    Minulle oli kovin tärkeää se, että tutkimuksestani olisi käytännön hyötyä. Näinkin heti työni hedelmät kun kehittämiäni menetelmiä käytettiin opetuksessa.

Väitöskirja valmistui Helsingin yliopiston fysiikan laitokselta vuonna 2011. Sen jälkeen Mäntylä vietti vuoden Ruotsissa post doc -tutkijana, ja 2012 hänelle myönnettiin Suomen Akatemian tutkijatohtorin kolmevuotinen apuraha. Vuonna 2014 hän päätyi Tampereelle, kun yliopistoon haettiin matemaattisten aineiden didaktiikan yliopistonlehtoria.

Kiinnostus, uteliaisuus ja luovuus auttavat tutkijaa

TerhiMantyla01_TR-600px.jpg

Tällä hetkellä Terhi Mäntylä tutkii käsitteiden oppimista ja sitä, miten arkikäsitteistä päästään tieteellisten käsitteiden maailmaan. Fokuksessa ovat tasavirtapiirien käsitteet.

-    Lukiolaisilla on vielä jonkin verran vaikeuksia erottaa toisistaan esimerkiksi jännitteen ja sähkövirran käsitteitä. Yliopisto-opiskelijat taas erottavat käsitteet toisistaan, mutta niitä ei aina osata käyttää yhtä aikaa selityksissä. Toki opiskelijat ovat hyvin eri vaiheissa käsitteiden hallinnassa, jotkut ovat hyvinkin sujuvia, Mäntylä vertailee.

Tutkijan työ ei ole pelkkää fysiikan tutkimusten ja tekstien lukemista. Mäntylä kertoo lukevansa muun muassa tieteen historiaa ja filosofiaa, kognitiotiedettä, kasvatustieteitä ja opetusteknologiaa.

-    Työssäni voin yhdistellä todella erilaisia ajatuksia ja ideoita, joista syntyy paljon uutta ja omaperäistä.

Mäntylän työstä noin neljännes on tutkimusta, suurin osa työajasta on siis opetusta.

-    Toivoisin, että tutkimustyölle olisi enemmän aikaa, mutta täytyy vain ottaa kaikki irti siitä ajasta, mitä saa. Paljon aikaa menee tutkimuksen seuraamiseen eikä kaikkeen mielenkiintoiseenkaan aina voi syventyä niin tarkasti kuin haluaisi.

Mäntylä listaa kolme tutkijalle tärkeää luonteenpiirrettä: kiinnostus aihettaan ja alaansa kohtaan, uteliaisuus ja sen mukana tuleva luovuus. Tutkijan pitää seurata myös oman alan ympärillä tapahtuvia asioita ja ilmiöitä, josta voi saada uutta virtaa ja näkökulmaa omaan tutkimukseen.

-    Ja tietenkin on tehtävä raakaa työtä!

Teksti: Satu Saari
Kuva: Taina Repo

 
Kasvatustieteiden tiedekunta
Åkerlundinkatu 5, 33014 Tampereen yliopisto
puh. 03 355 111
Kysymykset ja palaute
Ylläpito: paivi.svard@uta.fi
Muutettu: 8.10.2015 11.27 Muokkaa

Tampereen yliopisto

Tampereen yliopisto
03 355 111
kirjaamo@uta.fi


KARVI-auditoitu HR Excellence in Research

YLIOPISTO
Tutkimus
Opiskelijaksi
Ajankohtaista
Yhteistyö ja palvelut
Yliopisto

AJANKOHTAISTA
Aikalainen
Avoimet työpaikat
Rehtoriblogi
Tampere3

PALVELUT
Aktuaarinkanslia
Avoin yliopisto
Hallinto
Kansainvälisen koulutuksen keskus
Kielikeskus
Kielipalvelut
Kirjaamo
Kirjasto
Liikuntapalvelut
Viestintä
Tietohallinto
Tutkimuspalvelut
Täydennyskoulutus
Tietoarkisto
» lisää palveluita

OPISKELU
Opetusohjelma
Opinto-oppaat
Opiskelijan työpöytä

SÄHKÖISET PALVELUT
Andor-hakupalvelu
Uusi lainasi
Intra
Moodle (learning2)
NettiOpsu / NettiRekka
NettiKatti
Sähköinen tenttipalvelu
TamPub
Office 365 webmail
Utaposti webmail
Wentti