Jaakko Ormiskangas: TT-kuvat ja laskenta selvittävät, auttaako leikkaus nenän tukkoisuuteen

SijaintiBiokatu 12, Tampere
Kaupin kampus, Finn-Medi, auditorio FM5
Ajankohta17.5.2024 9.00–13.00
Kielisuomi
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Ihmishahmo tohtorinhattu päässään, musta siluetti violetin kuultamalla taustalla.
Nenän tukkoisuus on erittäin tavallinen ongelma ja sen hoitaminen kuormittaa terveydenhuoltoa. Väitöstutkimuksessaan Jaakko Ormiskangas tutki potilaiden tietokonetomografiakuvien (TT-kuvien) pohjalta tapahtuvaa nenän ilmavirtauksen numeerista CFD-laskentaa (Computational Fluid Dynamics) ja 3D-tulostukseen perustuvia nenäkäytävien virtauksen kokeellisia mittausmenetelmiä. Potilaskuvien pohjalta tapahtuvalla nenän ilmavirtauksen CFD-laskennalla voidaan arvioida nenän tukkoisuutta ja nenäleikkauksen tuomaa hyötyä potilaan hyvinvoinnille.

Nenän tukkoisuus on yleinen ongelma, jota yleensä hoidetaan lääkityksellä. Mikäli lääkehoito ei auta tarpeeksi, käytetään lääkärin harkinnan mukaan leikkaushoitoa. Tällä hetkellä nenäleikkaukset perustuvat lääkärin tekemään kliiniseen tutkimukseen eikä kolmiulotteiseen nenäkäytävien yksityiskohtaiseen analyysiin. Leikkaushoitoon päätyvistä potilaista on usein tarjolla kolmiulotteisia TT-kuvia, jotka antavat yksityiskohtaista tietoa nenän rakenteesta ja nenäkäytävistä. Kuitenkin suuri osa TT-kuvien sisältämästä datasta jää tällä hetkellä hoidossa hyödyntämättä.

Ormiskankaan mukaan TT-kuvien sisältämää informaatiota voitaisiin käyttää nenän ilmavirtauksen yksityiskohtaiseen analyysiin, koska ilmavirtaus vaikuttaa siihen, miten ahtaana potilas itse kokee nenänsä. Nenän ilmavirtaus voidaan laskea TT-kuvista CFD-laskennoilla.

– CFD-laskenta on paljon käytetty menetelmä insinööritieteessä, mutta lääketieteessä potilaiden tutkimuksessa sitä ei ole juurikaan hyödynnetty. Tällaista laskentaa voitaisiin käyttää hyödyksi yksityiskohtaiseen ja objektiiviseen nenäleikkauksen suunnitteluun, Ormiskangas kertoo.

Ormiskangas keräsi väitöskirjaansa varten nenän alakuorikoiden liikakasvusta oireilevien potilaiden oirekyselytiedot ja TT-kuvantamisdatan. Potilaiden subjektiivisia arvioita hän vertasi  objektiivisiin TT-kuvien pohjalta tehtyihin nenän ilmavirtauksen CFD-laskentoihin. Väitöstyössään hän havaitsi korrelaation subjektiivisten oireiden muutosten ja ilmavirtauksen muutosten välillä alakuorikkokirurgialla hoidetuilla potilailla.

– Tulevaisuudessa CFD-laskentaa voitaisiin kehittää potilaiden nenäleikkausten suunnittelun automatisointiin, joka johtaisi parempaan potilastyytyväisyyteen sekä säästäisi terveydenhuollon kustannuksia, Ormiskangas toteaa.

Väitöstilaisuus perjantaina 17. toukokuuta

Diplomi-insinööri Jaakko Ormiskankaan Biolääketieteen tekniikan alaan kuuluva väitöskirja Computational Fluid Dynamics and Experimental Methods of Nasal Airflow in Rhinological Patients tarkastetaan julkisesti Tampereen yliopiston lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnassa perjantaina 17.5.2024 kello 12 alkaen Finn-Medin auditoriossa FM5 (Biokatu 12, Tampere).

Vastaväittäjänä toimii professori Ville Vuorinen Aalto-yliopistosta. Kustoksena toimii professori Markus Rautiainen Tampereen yliopiston lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnasta.

Tutustu väitöskirjaan.