Tulostaminen

Kulkukortin rekisteröiminen

Miten rekisteröin kulkukorttini järjestelmään?

Aseta korttisi lukulaitteelle ja kirjoita peruspalvelutunnuksesi seuraavasti

Mistä tiedän, että kulkukorttini on rekisteröitynyt oikein?

Jos skannausmahdollisuus näkyy monitoimilaitteen näytöllä, olet rekisteröinyt korttisi oikein.

Jos skannausta ei ole tarjolla, rekisteröinnissä on tapahtunut virhe.

Miten voin peruuttaa virheellisen rekisteröinnin?

Pyydä rekisteröinnin mitätöimistä osoitteesta it-helpdesk@uta.fi.

Entä jos olen sekä opiskelija että henkilökuntaan kuuluva?

Rekisteröi henkilökunnan kulkukorttisi henkilökuntatunnukselle (ppt@staff) ja opiskelijan kulkukorttisi opiskelijatunnukselle (ppt@edu). Mikäli sinulla on vain yksi kulkukortti, voit noutaa IT Helpdeskistä toisen kortin.

Tarvitsenko kulkukorttia tulostamiseen?

Tulostamiseenhan ei välttämättä tarvita korttia vaan kaikille laitteille voi kirjautua peruspalvelutunnuksella ja sen salasanalla tulosteiden vapauttamiseksi.

Tulosteen vapauttaminen

Missä voin tulostaa?

Voit hakea tulosteenmiltä tahansa yliopiston, TTY:n tai TAMK:in tulostimelta.

Miten vapautan tulosteeni?

Voit vapauttaa haluamasi tulosteen näyttämällä rekisteröityä kulkukorttiasi lukulaitteelle ja valitsemalla tulostustöistäsi tarvitsemasi. Voit vapauttaa tulosteen myös kirjautumalla monitoimilaitteelle peruspalvelutunnuksellasi.

Miten voin peruuttaa tulostustyöni?

Työ poistuu tulostusjonosta automaattisesti 72 tunnin kuluttua.

Tulosteet voi poistaa valikosta -napin alta

Tulostimen oletusasetukset

Mitkä ovat tulostuksen perusasetukset?

Monitoimilaite tulostaa oletusarvoisesti mustavalkoisen, kaksipuoleisen tulosteen. Voit muuttaa asetuksia tulostusvalikosta.

Kuinka kauan tuloste säilyy tulostusjonossa?

Tuloste säilyy jonossa 72 tuntia.

Entä jos unohdan kirjata itseni ulos monitoimilaitteelta?

Monitoimilaite kirjaa käyttäjän ulos laitteelta automaattisesti minuutin kuluttua viimeisestä tulostuksesta.

Tulostusjonot

Miten löydän tulostusjonon koneeltani?

Tulosteille on vain yksi jono, SecurePrint. Mikäli et löydä jonoa koneeltasi, käynnistä kone uudelleen. Jos jonoa ei edelleenkään löydy, ota yhteyttä IT Helpdeskiin.

Mikroluokkien koneiden työpöydällä on kuvake "Secureprint NOT visible, click this", klikkaa kuvaketta. Erillistä koneen käynnistämistä ei tarvita.

Miten tulostan henkilökohtaiselle tulostimelleni?

Henkilökohtaisen tulostimen tulostusjonon nimi on sama kuin tulostimellasi.

Mobiilitulostus

Voinko lisätä tulosteen tulostusjonoon mobiililaitteelta tai yliopiston ulkopuolelta?

Voit tulostaa mobiililaitteelta tai esimerkiksi kotikoneelta käyttämällä mobiilitulostuspalvelua osoitteessa https://webprint.tampere3.fi. Kirjaudu palveluun pelkällä peruspalvelutunnuksellasi.

 

Tai voit tulostaa sähköpostista:

  1. Käytä tulostettavan liitetiedoston lähettämiseen yliopiston @staff.uta.fi tai @student.uta.fi -sähköpostiosoitettasi (jos käytössäsi ei ole kumpaakaan näistä voit käyttää mobiilitulostukseen webprint.tampere3.fi -sivua, kts. ohjeet)
  2. Lähetä liitetiedosto osoitteeseen webprint@tampere3.fi
  3. Lähetettävään postiin ei tarvitse laittaa otsikkoa tai kirjoittaa saatetekstejä
  4. Nouda työ haluamaltasi yliopiston monitoimilaitteelta

Skannaus

Miten voin skannata asiakirjoja?

Monitoimilaite skannaa asiakirjan automaattisesti sähköpostiisi.

Mitä teen, jos en löydä skannattua työtäni sähköpostistani?

Tarkista roskapostikansiosi! Ensimmäisellä kerralla työ menee roskapostikansioon.

Entä jos käytössäni ei ole Office 365-palvelua?

Voit skannata kirjoittamalla sähköpostiosoitteesi sähköpostin cc-kenttään.

Kuinka isoja tiedostoja voi skannata?

Skannauksen maksimikoko on 36MB. Jos tiedosto on suurempi, skannaa osissa tai muistitikulle.

Toimintahäiriöt

Mitä teen, jos monitoimilaite ei toimi?

Ilmoita monitoimilaitteen päällä olevassa tarrassa oleva tulostimen nimi osoitteeseen it-helpdesk@uta.fi ja kerro, minkälaisesta toimintahäiriöstä on kysymys.

Laite ilmoittaa, että Tallennettu tulostamattomana työnä, mutta työ on kadonnut?

Kun monitoimilaitteesta loppuu paperi, se antaa virhekoodin Tallennettu tulostumattomana työnä. Tulostustyö ei kuitenkaan tallennu jonoon eikä työ myöskään tulostu paperin lisäämisen jälkeen. Tällä estetään keskeneräiseksi jääneen tulostustyön jatkuminen seuraavan käyttäjän kohdalla paperin lisäämisen jälkeen.

Ricoh selvittää paperin loppumisesta johtuvan ilmoituksen muokkaamista ymmärrettävämpään muotoon.

Väärä paperikoko

Valitse Secure Print -tulostusjonon alta linkki Printer Properties. Varmista että pudotusvalikossa Document size on valittuna A4 ja sen alla pudotusvalikossa Print on on valittuna Same as original size. Vaihda valikossa valinnan Same as original size tilalle A4.

Tulostus näkyy tulostimella jonossa, mutta mitään ei tule ulos ja saan sähköpostiin viestin: Account has insufficient funds?

Saldosin on loppunut. Lisäsaldoa voit ostaa Ricohin verkkokaupasta tai palveluntarjoajan kampusten palvelupisteistä arkisin 12 - 12.30 välisenä aikana. Palvelupisteet sijaitsevat Päätalolla, huone A025 ja Kaupin kampuksella TAMK:in tiloissa, B1-44.

Monitoimilaitteessa ollut vikatilanne korjattiin, mutta virheilmoitus ei nollaantunut

Jos paperi on loppunut tai monitoimilaitteessa on jokin muu vikatilanne, ohjauspaneelin vasemmassa alakulmassa palaa punainen valo. Painamalla painiketta Check status näyttöön tulee ilmoitus vikatilanteen aiheuttajasta tai mitä toimintoa se koskee. Virheestä ilmoittava teksti jää näkyviin ohjauspaneelin oikeaan yläkulmaan vaikka laitteelta kirjaudutaan ulos. Monitoimilaite on käynnistettävä uudelleen virheilmoituksen poistamiseksi.

Ricoh selvittää miksi virheilmoitus ei poistu vaikka vika on korjattu esim. paperia lisäämällä.