Sisältöön
tampereen yliopisto: kirjasto: tietoaineistot: e-aineistot: etäkäyttö:
Tampereen yliopiston kirjastoTampereen yliopisto Tampereen yliopiston kirjasto

Vinkkejä etäkäyttöön

Jos selain ilmoittaa, että sinulla ei ole käyttöoikeutta aineistoon, niin varmista, että olet kirjautunut yliopiston peruspalvelutunnuksella kohdasta Login. Kirjastokortilla kirjautuneena ei pääse käyttämään kirjaston ostamia e-aineistoja.

Katso kuvallinen kirjautumisohje

Mikäli et pääse kirjautumaan Andoriin, tarkista että käyttäjätunnuksesi eli yliopiston peruspalvelutunnus on voimassa.

Jos kirjautuminen ei onnistu, vaikka tunnuksesi ovat kunnossa, sulje selain ja yritä uudelleen tai kokeile toisella selaimella.

Selain saattaa myös varoittaa tietoturvariskistä: Yhteytesi ei ole salattu, valitse lisäasetukset jolloin on sallittava siirtyminen eteenpäin ja mahdollisesti hyväksyttävä tietoturvapoikkeus. Varoitusteksi vaihtelee selaimittain.

Etäkäyttökirjautumisessa saattaa tällä hetkellä esiintyä virheitä e-kirjoihin siirryttäessä. Jos haluat lukea e-kirjaa etänä, helpointa on kirjautua Tamcatiin, ja hakea kirjan linkki esiin sieltä. Pyrimme korjaamaan ongelman mahdollisimman pian.

Jos linkki e-kirjaan vie Andorin kirjastoluetteloon, kirjaudu myös siellä ensin peruspalvelutunnuksella. Huomioi että useat e-kirjapalvelut vaativat myös omien erillisten tunnusten luomista ko. palveluun, jos haluat ladata kirjan omalle laitteellesi.

Etäkäyttöoikeus on

  • yliopiston henkilökunnalla
  • tutkijoilla
  • emerituksilla
  • Tampereen yliopistossa kirjoilla olevilla varsinaisilla opiskelijoilla
  • Tampereen yliopiston avoimen yliopiston opiskelijoilla
  • Taysin henkilökunnalla
  • TTY:n opiskelijalla, joka on BMT:n tai muun yhteisen kurssin vieraileva opiskelija ja joka on ilmoittautunut läsnäolevaksi

Poissaolevaksi ilmottautuneella opiskelijalla etäkäyttöpalvelua ei ole, eikä myöskään Kesäyliopiston opiskelijoilla. Tutkimus- tai opetusyhteistyötä yliopiston kanssa tekevillä henkilöilä on mahdollisuus hakea käyttöoikeuksia yliopiston ko. yksikön kautta.

Taysin henkilökunnan on haettava etäkäyttötunnusta erillisellä lomakkeella.

Kirjautuminen ei onnistu

Jos saat seuraavan virheilmoituksen: 

opensaml::FatalProfileException

The system encountered an error at Mon Sep 5 14:21:36 2016

To report this problem, please contact the site administrator at finna-posti@helsinki.fi.

Please include the following message in any email:

opensaml::FatalProfileException at (https://www.finna.fi/Shibboleth.sso/SAML2/POST)

Unable to establish security of incoming assertion.

Tuosta pääsee ohi, sulkemalla selaimen ja avaamalla sen uudestaan.

Selain saattaa myös avata useita välilehtiä ja vaikka kirjautuminen näyttäisi olevan jopa mukana, niin siihen liittyvä eväste ei aina siirry kaikkiin välilehtiin. Jos tulee virheilmoitus väärästä IP alueesta, kannattaa sulkea kaikki ylimääräiset välilehdet. Kirjautuminen myös katkeaa, jos ei käytä kirjastoluetteloa 10 minuuttiin. Tällöin yleensä riittää, että klikkaa uudelleen kirjaudu -kohtaa yläpalkissa.

Käyttäjät, joilla on koneellaan AVAST tai AVG virustorjunta ovat törmänneet ongelmaan jossa kirjautumissivu ei aukea, tai tulee
Virhekoodi: ERR_EMPTY_RESPONSE

Avastin suhteen auttaa jos noudattaa näitä ohjeita:

http://smallbusiness.chron.com/stop-avast-blocking-websites-54917.html

Voi myös kokeilla  web shield:n hetkittäistä pois päältä ottamista.

Jos se auttaa, niin osoitteiden:

https://shibboleth.uta.fi/
http://helios.uta.fi

https://helios.uta.fi

 lisäämistä websites exclusions listaan. Muista laittaa web shield takaisin päälle!

Safari

Safari-selainta käytettäessä saattaa esiintyä ongelma, jossa Andor ei tunnista kirjautumista vaan vaatii kirjautumaan aina uudelleen. Tähän ongelmaan ei ole tiedossa korjausmahdollisuutta. Voisi yrittää asentaa joko Operan tai Puffin Browserin. Operan asetuksissa -Advanced-Protocol -kohdassa valitse pelkkä HTTP.

Safari-selainta Macissa käytettäessä on ongelma tietokannan (esim. Ovid Medline) SFX-linkin ja ScienceDirectin artikkelien kanssa. Kun menee tietokannan SFX-linkistä Elsevierin ScienceDirect-kokotekstiartikkeliin, aukeaa artikkelin html-muotoinen kokoteskti. Kun näytöllä klikkaa pdf-linkkiä, pudottaa proxy tunnistuksen (Tampereen yliopiston logo muuttuu Guest-käyttäjäksi) ja pdf-kokoteksti muuttuu maksulliseski. Ongelmaan ei toistaiseksi ole löytynyt ratkaisua. Voisi kokeilla käyttää muuta selainta. Pdf:n saa auki myös hakemalla ScienceDirectin omalla haulla (löytyneen artikkelin yläreunan haku) artikkelin ja klikkaamalla saadusta listasta pdf-linkkiä.

Talentumin kirjat eivät Safari-selaimessa aukea oikein. Kokeile muulla selaimella. Ainakin Firefoxilla kirjat toimivat.

Jos iPadin Safari ei toimi, kokeile: Asetukset - Safari - Poista evästeet ja data. Puffin on toiminut hyvin myös iPadilla.

Joillakin iPad+Safari-käyttäjillä on esiintynyt ongelma, että eivät pääse, etenkään etäkäytössä, Duodecim Oppiportin kirjoihin, Terveysporttiin tai Cochrane-tietokantaan. Tätä ei esiinny kaikilla mutta jos et pääse, niin lataa Puffin Browser, sillä on toiminut.

iPad+Ebrary+Bluefire Reader

Jos Ebraryn kirjaa ei voi downloadata iPadiin ja tulee virheilmoitus: E_AUTH_BAD_DEVICE_KEY_OR_PK_CS12, poista Bluefire Reader ja lataa se uudelleen AppStoresta.

Ilmoitus yhteyden luotettavuudesta/ yhteys ei ole suojattu

Firefoxin ja Internet Explorerin tietoturva-asetus saattaa vierastaa etäkäyttöpalvelinta ja antaa seuraavan varoituksen:
Yhteys ei ole luotettava / This Connection is Untrusted

Klikkaa kohtaa:

  • Ymmärrän riskit / yksityiskohdat
  • Lisää poikkeus 
  • Vahvista turvallisuuspoikkeus - kannattaa ruksata myös kohta:  tallenna poikkeus pysyvästi.

Firefox ja Chrome

Jos Firefoxilla tai Chromella on vaikeuksia etäkäytön kanssa, kokeile tyhjätä selaimen muisti. Firefox saattaa lehtiin siirryttäessä näyttää tyhjän sivun ja osoitekentän alussa on kilven kuva. Klikkaamalla kilpeä saa varoitusilmoituksen, JATKA komennolla pääsee valitsemaan sivun näyttämisen.

Chromessa ei saisi olla monta ikkunaa auki yhtaikaa etäyhteydessä. Google tiukensi tietoturvaansa vastikään ja käyttöoikeus ei laajene kaikkiin ikkunoihin.

Internet Explorer

Jos IE:llä  on ongelmia, kokeile tyhjentää selaimen muisti.

Tyhjä sivu -ongelma

Tyhjä sivu selaimessa lehteen tai artikkeliin siirryttäessä  ja osoitteessa on: http://sfx.nelliportaali.fi/nelli06b/img/ajaxtabs/transparentpixel.png
Virhe tulee esiin satunnaisesti, yleensä kun selainikkunoita on useita auki yhtäaikaa.
Ikkunoiden/välilehtien sulkeminen ja selaimen muistin tyhjennys voi auttaa tai vaihtaminen toisen selaimeen.

Elsevier / ScienceDirect -palveluiden PDF-artikkelin lataaminen ei onnistu etäkäytössä

Etäkäytössä artikkelin pdf-versio ei aukea, vaan tietokanta pyytää ostamaan artikkelin. Jos artikkelin teksti on kuitenkin luettavissa selaimen sivulla eli kirjautuminen on voimassa, PDF-version saa ladattua esim. klikkaamalla PDF-kuvaketta hiiren oikealla näppäimellä ja valitsemalla avaa uudessa ikkunassa. Sen jälkeen artikkelin saa ladattua valitsemalla download-kuvake. PDF-tiedosto latautuu myös lehden numeron sisällysluettelosta, kun klikkaa lehden issue-linkkiä. PDF latautuu myös hakutuloslistasta, jos hakee ScienceDirect-tietokannassa artikkelin uudelleen esim. tekijällä ja jollakin artikkelin otsikon sanalla.

Firefoxissa pdf:n klikkauksen jälkeen tulee vain tyhjä sivu ja odotus-ikoni pyörii

Kun klikkaa artikkelin pdf:ää Firefoxissa, saattaa näyttää joskus siltä, että pdf ei aukea tai aukeaa vain tyhjä sivu. Latausnuoli välähtää näytön ylä- tai alareunassa hetken ajan, kun tiedosto on ladattu. Jos sen ehtii huomata ja klikata, pdf aukeaa. Mutta jos ei ehdi huomata, ei huomaa myöskään klikata ja tuntuu, ettei pdf ole latautunut. Silloin pitää mennä painamaan ylävalikossa olevaa nuolta. Hämmennystä aiheuttaa se, että sivu pysyy tyhjänä ja odotus-ikoni pyörii ikään kuin mitään ei tapahtuisi.

Se, miten pdf latautuu, riippuu Firefoxin asetuksista. Valinnat näkee Firefoxin Tools-> Options -> Applications (valittuna ylärivistä) -> Mene Portable Document Format -kohdalle ja sen rivin oikealla puolella olevasta nuolesta saa eri vaihtoehdot:

- Jos on Use Adobe Acrobat in Firefox, tulee "odotuspalkki" sivun keskelle näkyville ja huomaa, että jotain tapahtuu. Kuva alla:

firefox_pdf_docment_options.JPG

- Jos on Adobe Reader, ei näy "odotuspalkkia" vaan pyörivä ikoni. Kun odottelee tarpeeksi, niin avautuu uusi erillinen ikkuna, jossa teksti näkyy. Alkuperäiseen ikkunaan jää pyörimään se odotusikoni.
- Jos on Save File, pitää avata tiedosto valikon latausnuolesta.

Jos on Save File, niin eri web-sivuilta pdf:n latauksissa toimii suunnilleen samalla tavalla.  Mutta jos tuo on jostain syystä vaihtunut vahingossa, saattaa aiheuttaa ihmetystä. Erityisesti Ebscossa, kun pyörivä ikoni jää pyörimään, mikään ei mitenkään anna ymmärtää, että lataus olisi valmis.

Latautuminen voi kestää minuuttejakin. Latausmäärän näyttöä seuraamalla tietää, että pdf on tulossa.

Ota myös huomioon nämä

Mikäli jokin tietokanta tai e-aineisto ei aukea, ilmoita asiasta kirjastoon joko  sähköpostiin:

andor@uta.fi tai palautelomakkeella.

Ota huomioon, että pdf-muotoisen artikkelin tai kirjan latautuminen omalle koneelle saattaa kestää jonkin aikaa yhteyksistä riippuen.

Mikäli  kirjautuminen ei onnistu tai esim. elektronisiin lehtiin ei pääse, syynä voi olla käytetyn selaimen asetukset tai palomuurin asettamat esteet.

Selaimen on sallittava:

  • varmenteet eli sertifikaatit
  • evästeet (cookies)
  • Pop-up -ikkunat
  • siirtyminen toiselle palvelimelle

Taylor & Francis eBooks online käyttää lukuohjelmaa, jonka latautuminen pitää tarvittaessa erikseen sallia selaimessa.

Yliopiston vierailijaverkko UTAPAC ja Andor

Andor toimii UTAPAC-verkon kautta yliopistokampuksella, vain jos sisäänkirjautuu Andoriin  tai Tamcatiin kuten muutenkin etäkäytössä.

Andor-haku

 
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
Ylläpito: kirmtuki@uta.fi
Muutettu: 4.4.2017 11.47 Muokkaa

Tampereen yliopisto

Tampereen yliopisto
03 355 111
kirjaamo@uta.fi


KARVI-auditoitu HR Excellence in Research

YLIOPISTO
Tutkimus
Opiskelijaksi
Ajankohtaista
Yhteistyö ja palvelut
Yliopisto

AJANKOHTAISTA
Aikalainen
Avoimet työpaikat
Rehtoriblogi
Tampere3

PALVELUT
Aktuaarinkanslia
Avoin yliopisto
Hallinto
Kansainvälisen koulutuksen keskus
Kielikeskus
Kielipalvelut
Kirjaamo
Kirjasto
Liikuntapalvelut
Viestintä
Tietohallinto
Tutkimuspalvelut
Täydennyskoulutus
Tietoarkisto
» lisää palveluita

OPISKELU
Opetusohjelma
Opinto-oppaat
Opiskelijan työpöytä

SÄHKÖISET PALVELUT
Andor-hakupalvelu
Uusi lainasi
Intra
Moodle (learning2)
NettiOpsu / NettiRekka
NettiKatti
Sähköinen tenttipalvelu
TamPub
Office 365 webmail
Utaposti webmail
Wentti