VTM Markus Montolan informaatiotutkimuksen ja interaktiivisen median alaan kuuluva väitöskirja

On the Edge of the Magic Circle: Understanding Pervasive Games and Role-Playing (Taikapiirin reunalla: Roolipelit ja arkeen sulautuvat pelit)

tarkastetaan 22.9.2012 klo 12 Tampereen yliopiston Pinnin auditoriossa B1097, Kanslerinrinne 1, Tampere.

Vastaväittäjänä on professori Mary Flanagan (Dartmouth College, USA). Kustoksena toimii professori Frans Mäyrä.

                                                ***

Markus Montola on syntynyt Helsingissä ja hän on suorittanut valtiotieteiden maisterin tutkinnon Helsingin yliopistossa. Hän on toiminut pelisuunnittelijana vuodesta 2011 lähtien.

Montolan väitöskirja ilmestyy sarjassa Acta Universitatis Tamperensis; 1750, Tampere University Press, Tampere 2012. ISBN 978-951-44-8863-4, ISSN 1455-1616. Väitöskirja ilmestyy myös sähköisenä sarjassa Acta Electronica Universitatis Tamperensis; 1222, Tampere University Press 2012. ISBN 978-951-44-8864-1, ISSN 1456-954X.
http://acta.uta.fi.

Väitöskirjan tilausosoite
: Verkkokirjakauppa Granum, http://granum.uta.fi, tai Tiedekirjakauppa TAJU, PL 617, 33014 Tampereen yliopisto, puh. 040 190 9800, e-mail: taju@uta.fi.

Lisätietoja
: Markus Montola, puh. 044 544 2445, markus.montola@uta.fi, http://www.markusmontola.fi

LEHDISTÖTIEDOTE


Markus Montola väittelee Tampereen yliopiston informaatiotieteiden yksikössä pelien rajoja rikkovista peleistä, otsikolla “On the Edge of the Magic Circle: Understanding Pervasive Games and Role-Playing”. Montola käsittelee työssään arkeen sulautuvia pelejä ja roolipelejä.

Arkeen sulautuvat -- eli pervasiiviset -- pelit eroavat tavallisista peleistä, koska niissä pelin ja arjen rajaa hämärretään vahingossa tai tarkoituksella. Esimerkiksi paikkatietoinen kännykkäpeli kytkeytyy pelaajan arkiseen liikkumiseen, tai performanssimainen katupeli voi houkutella sivustakatsojia yleisökseen.

Sulautuvia pelejä on pelattu halki historian: Esimerksi arrejahdeissa, opiskelijajäynissä ja katuteatteriesityksissä on sulautuvien pelien ominaisuuksia. Mobiiliteknologian kehitys on kuitenkin avannut uudenlaisen suunnitteluavaruuden sulautuville peleille -- kuten esimerkiksi suomalaisen Grey Arean paikkatietoinen kännykkäpeli Shadow Cities, jossa pelaajat kamppailevat reaaliaikaisesti kaupunginosien hallinnasta.

Roolipelaaminen ja larppaaminen koettelevat pelien rajoja toisesta suunnasta. Kun pelitutkimus tyypillisesti tarkastelee hauskaksi suunniteltua konsoli- tai lautapelaamista, roolipelaaminen on sosiaalista, kehollista ja säännöiltään epämääräistä pelaamista, jossa ei välttämättä tähdätä perinteisessä mielessä “hauskaan” kokemukseen.

Työssä eritellään roolipelien ja sulautuvien pelien välille yhtymäkohtia. Molemmille pelityypeille on yhteistä kehollinen ja kokonaisvaltainen pelaaminen, pelikokemuksen heikko ennustettavuus, pelaajien kyky luoda yksinkertaisilla peleillä monimutkaisia mielikuvitusmaailmoja, sekä se, että kokonaisvaltaisten pelikokemusten tutkiminen ja dokumentoiminen on poikkeuksellisen haastavaa.

Koska työssä käsitellään epätyypillisiä pelejä, se yhdistelee 2000-luvun poikkitieteellistä pelitutkimusta John R. Searlen heikkoon sosiaaliseen konstruktionismiin.

VTM Markus Montola on tehnyt tutkimustaan vuodesta 2004 alkaen Tampereen yliopistolla, Nokialla, sekä Suomen kulttuurirahaston kolmivuotisella apurahalla. Tällä hetkellä Montola työskentelee helsinkiläisen Grey Area -studion pelisuunnittelijana.

Montola on kirjoittanut ja toimittanut useita kirjoja sulautuvista peleistä ja roolipeleistä, viimeisimpänä teokset Pervasive Games: Theory and Design (yhdessä Jaakko Stenrosin ja Annika Waernin kanssa; Morgan Kaufmann, 2009) sekä Nordic Larp (yhdessä Jaakko Stenrosin kanssa; Fëa Livia, 2010). Jälkimmäinen näistä voitti elokuussa arvostetun amerikkalaisen Diana Jones Award for Excellence in Gaming roolipelipalkinnon.