Matkakertomus:

Universiteit Maastricht, Maastricht, 05.09.2016 – 23.12.2016

Maa: Alankomaat
Kaupunki: Maastricht
Yliopisto: Universiteit Maastricht
Vaihtoaika: 05.09.2016 – 23.12.2016
Vaihto-ohjelma: Erasmus
Lähettävä yksikkö: Terveystieteiden yksikkö

Terveydenhuollon opintoja Maastrichtissa

Vaihtoyliopiston tiedekunnan kansainvälinen toimisto vastasi ripeästi ja avuliaasti kaikkiin kysymyksiini, joten järjestelyt toimivat melko hyvin. Valittavat kurssit vahvistuivat vasta kesäkuussa ja ainoa vaihtoehto oli valita yksi maisteriohjelma, jonka kursseille pystyi osallistumaan. En siis voinut yhdistellä eri oppiaineita, joten valitsin terveydenhuollon johtamisen maisteriohjelman (Healthcare Policy, Innovation and Management).

Uusille opiskelijoille oli järjestetty elokuun lopulla tutustumisviikko, johon en ehtinyt osallistua, mutta maisteriohjelman yhteinen orientaatiopäivä syyskuun alussa tarjosi riittävästi informaatiota opintojen tueksi. Maisteriohjelmassa oli paljon muitakin vaihto-opiskelijoita ja ulkomailta tutkintoa suorittamaan tulleita, ja meidän neuvomiseen ja ohjaamiseen oli varattu riittävästi resursseja. Opiskelukielenä oli englanti, joten en kokenut tarvetta osallistua kielikursseille.

Aloitin asunnonhakemisen vasta myöhään heinäkuussa, sillä sitä ennen en ollut vielä täysin varma ehdinkö lähteä syksyllä vaihtoon vai saanko oman alan töitä. Löysin kuitenkin elokuussa asuntoja välittävän paikallisen Facebook-ryhmän kautta kalustetun kämpän juuri syys-joulukuulle. Maksoin keskustan ulkopuolella olevasta kaksiosta yhteensä 500e/kk. Maastricht Housingin guesthouse-asunnot oli jo kaikki vuokrattu, mutta hinta-laatu-suhteeltaan vuokraamani kaksio oli niihin verrattuna hyvä. Toki vaihtoaikana yhteisöllisempi asumismuoto olisi tarjonnut enemmän sosiaalista kanssakäymistä. Muillekin suosittelen Rooms / Kamer / Zimmer in Maastricht -ryhmää Facebookissa yliopiston oman Maastricht Housing -palvelun lisäksi.

Opiskelin Healthcare policy, innovation and management -maisteriohjelmassa syyslukukauden ajan eli kahden periodin ajan. Molempina periodeina oli kaksi kurssia ja opinnot oli järjestetty siten, että kontaktiopetusta oli vain tiistaisin ja torstaisin. Muut päivät oli itsenäistä opiskelua ja ryhmätöiden tekemistä. Yliopisto on kuuluisa PBL- eli problem-based learning -opetusmetodeistaan. Jokainen kurssi oli rakennettu tämän ympärille, eli luentojen lisäksi oli viikottainen tutoriaalisessio, missä luotiin ohjatusti ryhmälle oppimistavoitteet, jotka sitten seuraavan viikon tapaamisessa purettiin.

PBL-opiskelu tarjosi hyvän rungon opiskelulle ja joka viikon tapaamiselle luettavaa oli noin 5 artikkelin/kirjan luvun verran. Kurssilla pärjätäkseen ei siis voinut lukea pelkästään tenttiin, mikä oli ihan virkistävää vaihtelua Tampereen yliopistossa opiskeluun. Vaadittava työmäärä kursseilla oli oman kokemukseni mukaan hieman korkeampi kuin mihin olin Tampereella tottunut.

Vaihto-opiskelu tarjosi hyvää kansainvälistä näkökulmaa terveydenhuollon toimintaan ja suorittamani kurssit täydentävät hyvin omaa terveystieteiden maisterin tutkintoani. Kielitaitoni varmasti kehittyi myös ja kansainvälisessä ympäristössä toimiminen tuntuu luontevammalta vaihtokokemuksen jälkeen.

VELI-MATTI PARTANEN