Sisältöön
tampereen yliopisto: psykoterapeuttikoulutus: ajankohtaista:
PsykoterapeuttikoulutusTampereen yliopistoPsykoterapeuttikoulutus
PSYKOTERAPEUTTIKOULUTUS

Psykoanalyysi haastaa mielen ja ennakkoluulot

2015-06-24

Puolitoista vuotta yhteistä matkaa on tehnyt Tampereen yliopiston psykoanalyyttisen yksilöpsykoterapeuttikoulutuksen opiskelijoista tiiviin ryhmän, jossa vallitsee avoin ja välitön ilmapiiri. Opiskelijat kertovat, että toisiin tutustuminen ei vienyt kauaakaan. Tuleville psykoterapeuteille sopiikin enemmän kuin hyvin, että he ovat valmiita kuuntelemaan ja ymmärtämään toinen toistaan. Hyvä ryhmädynamiikka myös tukee oppimista. ”Ihmiset ovat tuoneet mukanaan eri näkökulmia ja omia taustojaan”, psykoterapeuttiopiskelija Tiina Saarelainen kertoo. ”Aika paljon ryhmän kautta tässä opitaan”, tukee Mikko Kampman.

Psykoterapeuttikoulutukseen osallistuminen edellyttää soveltuvaa koulutuspohjaa. Monilla tämänkin ryhmän jäsenistä se tarkoittaa psykologin koulutusta. Toinen useita opiskelijoita yhdistävä taustatekijä koulutukseen hakeutumiselle ovat omat positiiviset kokemukset psykoanalyyttisesta terapiasta. Kun on itse löytänyt avun omaan ongelmatilanteeseen, syntyy halu auttaa muita.

Koulutuksen suorittaminen antaa mahdollisuuden käyttää suojattua psykoterapeutin ammattinimikettä. Se ei kuitenkaan vaikuta olleen ensisijainen syy, kun nämä opiskelijat koulutukseen hakeutuivat. ”Olen aina halunnut tähän koulutukseen. Tässä ei niinkään houkutellut terapeutin nimike tai paperit, vaan se syvempi ymmärrys ihmismielestä, johon halusin perehtyä”, kertoo Pirjo Leinonen.

Mutta miksi juuri psykoanalyyttinen psykoterapia? Koulutusta olisi tarjolla muissakin terapiasuuntauksissa. Anita Puskalalla on selvät perustelut valinnalleen: ”Kun kerran opetellaan, miksi opetella muuta kuin sitä, mistä muut suuntaukset ammentavat? Psykoanalyyttiset teoriat ovat olleet ensin ja siitä suuntauksesta ovat muut kehittyneet. Psykoanalyyttisen teorian pitkä historia mahdollistaa reflektoivan näkökulman ja teoriasuuntauksen ansiokkaan kehittymisen.” Kampmania viehätti psykoanalyysin haastavuus ja maine: ”Näin psykoanalyysin hankalimpana, parhaana, laajimpana ja polemiikkia herättävimpänä – siksi myös kaikkein mielenkiintoisimpana vaihtoehtona.”

Inka Vaalamo kertoo olleensa hieman ennakkoluuloinen psykoanalyyttista psykoterapiaa kohtaan: ”Mietin, onko tämä liian freudilaista, jotenkin vanhanaikaista.” Vaalamo kuitenkin keskusteli aiemmin koulutuksessa olleiden kanssa ja vakuuttui ennakkoluulojensa perättömyydestä. ”Kokonaisuus kuulosti perusteellisesta ja kokemukselliselta.” Vaalamon omatkin kokemukset ovat olleet positiivisia: ”Sisältö on ollut paljon moninaisempaa ja tieteellisesti perustellumpaa kuin yleinen käsitys psykoanalyyttisesta teoriasta. Psykoanalyyttisessa terapiassa oleellista on, ettei se tähtää lyhyen tähtäimen muutoksiin, vaan terapian tulokset paranevat sen päättymisen jälkeenkin.”

Koulutuksen toteutus ja luennoitsijat saavat ryhmältä kiitosta. Vaalamo sanoo arvostavansa etenkin kouluttajien käytännön kokemusta: ”Kouluttajina on paljon todellista työtä tekeviä kliinikoita, joilla on kokemusta arjen potilastyöstä.” Muut ovat samaa mieltä. Puskala kehuu lisäksi koulutuksen rakennetta: ”Sisältö on tuotu hyvin rakenteeseen – edetään asioiden mukaan, ei nyitä eteenpäin teemasta toiseen.”

Leinonen kertoo kokevansa koulutuksen älyllisesti haastavana. ”Mielestäni se sopii hyvin ihmiselle, joka tykkää ajatella ja haluaa haastaa omaa ajatteluaan”, hän sanoo. Ryhmässä vallitseekin selkeä yhteisymmärrys myös haasteellisuudesta. Helppoa ei ole ollut. ”Mutta ei me helppoa haluttukaan!” Leinonen muistuttaa.

Teksti: Tarja Lindfors

Palaa etusivulle >>

 
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö
Psykoterapeuttikoulutuksen johtoryhmä
Linna, Kalevantie 5, 33014 Tampereen yliopisto
Ylläpito: psykoterapeuttikoulutus@uta.fi
Muutettu: 25.6.2015 10.53 Muokkaa

Tampereen yliopisto

Tampereen yliopisto
03 355 111
kirjaamo@uta.fi


KARVI-auditoitu HR Excellence in Research

YLIOPISTO
Tutkimus
Opiskelijaksi
Ajankohtaista
Yhteistyö ja palvelut
Yliopisto

AJANKOHTAISTA
Aikalainen
Avoimet työpaikat
Rehtoriblogi
Tampere3

PALVELUT
Aktuaarinkanslia
Avoin yliopisto
Hallinto
Kansainvälisen koulutuksen keskus
Kielikeskus
Kielipalvelut
Kirjaamo
Kirjasto
Liikuntapalvelut
Viestintä
Tietohallinto
Tutkimuspalvelut
Täydennyskoulutus
Tietoarkisto
» lisää palveluita

OPISKELU
Opetusohjelma
Opinto-oppaat
Opiskelijan työpöytä

SÄHKÖISET PALVELUT
Andor-hakupalvelu
Uusi lainasi
Intra
Moodle (learning2)
NettiOpsu / NettiRekka
NettiKatti
Sähköinen tenttipalvelu
TamPub
Office 365 webmail
Utaposti webmail
Wentti