To page body
university of tampere: sis/luo-coms: research: tauchi - tampere unit for computer-human interaction: research & groups: mmig: projects: aktiivitilat: liikunnalliset pelit:
Faculties of Natural and Communication SciencesSchool of Information Sciences University of Tampere
Aktiivitilat

Valopeli

“Valon ja Varjon kamppailu” eli tuttavallisemmin valopeli on alakoulun liikuntatunneille suunniteltu uudenlainen sosiaalinen liikuntaelämys joka perustuu audiovisuaalisen teknologian hyödyntämiseen. Valopelissä oppilaat ovat velhojen roolissa, joiden tehtävänä on auttaa Valoa pelastamaan maailma Varjon kynsistä.

Peli koostuu sarjasta tehtäviä, joita pelaajien tulee suorittaa päästäkseen pelissä eteenpäin. Valon ja äänen avulla luodaan erilaisia pelimekaniikkoja jotka ovat kytketty erilaisiin liikunnallisiin suorituksiin. Liikuntasuoritteinen tavoitteena on monipuolisuus, jossa ei korosteta ainoastaan kuntopiirimäistä puurtamista, vaan myös keskittymistä vaativaa hidasta liikettä, koordinaatiota ja kehonhallintaa.

Peli on kohdennettu erityisesti 9-10 vuotiaille koululaisille. Pelin toimintalogiikka voidaan skaalata nuoremmille, vanhemmille tai erityisryhmille.

Tekninen toteutus

Valopeli koostuu liikuteltavasta tornista, johon on kiinnitetty valonheitin, projektori, äänentoistolaitteet sekä ohjaustietokone. Pelin hahmot, Valo ja Varjo, kuvataan valo- ja ääniefektein sekä seinälle heijastetulla kuvalla. Pelin pääkomponentti on 360 astetta kääntyvä DMX-valonheitin. Valonheittimen lisäksi on käytössä staattisia LED-valonheittimiä, jotka pystyvät tuottamaan eri väristä valoa RGB-väriavaruudessa. Peliä ohjataan PlayStation Move -ohjaimella ja pelin käyttöliittymä on yksinkertainen, sisältäen peruskomennot pelin etenemiseen, pysäyttämiseen ja ohjeiden kertaukseen. Pelin äänimaailma koostuu puhesynteesistä, ääniefekteistä ja taustamusiikista.

Pilotointi

Valopeliä on testattu loppukäyttäjillä kahteen otteeseen sekä 2012 että 2013 keväällä. Ensimmäinen versio sai hyvää palautetta sillä 82% koehenkilöistä piti juonellista liikuntasuoritusta mielekkäänä tapana lähestyä liikuntatuntia. 77% koehenkilöistä halusi pelata peliä uudelleen. Keväällä 2013 Valopelin uutta versiota testattiin Johanneksen koululla Tampereella ja erityisesti alakoulun nuoremmat luokat olivat pelistä innoissaan. Merkittävää oli, että koululiikuntaan negatiivisesti suhtautuvat olivat peliin tyytyväisiä.

Vaikuttavuus

Valopelin tavoitteena on on tuottaa uudenlainen liikuntaelämys, jossa korostuvat 1) sosiaalinen vuorovaikutus 2) monipuolinen liikunnallisuus 3) leikkisä pelillisyys 4) elämyksellinen audiovisuaalisuus sekä 5) motivoiva tarinallisuus.

Pelin tärkeimpänä tavoitteena on motivoida erityisesti niitä oppilaita, jotka eivät ole kiinnostuneet perinteisestä koululiikunnasta.

 
Maintained by: jussi.okkonen@sis.uta.fi
Last update: 25.9.2013 10.07 Muokkaa

University of Tampere
+358 3 355 111
registry@uta.fi


FINEEC Audited HR Excellence in Research

THE UNIVERSITY
Research
Admissions
Studies
News
Cooperation and Services
About Us

CURRENT ISSUES
Research & Study
Tampere3
Vacancies

SERVICES
Administration
Career Services
Finnish Social Science Data Archive
Centre for International Education
IT services
Language Centre
Language Services
Library
Registrar's Office
Registry
Sports Activities
» more

STUDIES
Teaching schedules
Curricula guides
Student's Desktop

ONLINE SERVICES
Andor search
Renew your loans
UTA intranet
Office 365 webmail
Uta webmail
Moodle
NettiOpsu
NettiKatti
TamPub
Electronic exam service
Examination results