List of Publications
Scientific Monographs and
Anthologies
Articles in Refereed Books, Journals and
Conferences
Forthcoming Work
Articles in Edited Books and
Other Non-Refereed Publications
Substantial Scholarly Online Publications
See also: information
in the SoleCris database; public
profile of citation information in Google Scholar.
Scientific Monographs, Anthologies and Journal Special Issues:
1.
|
Koskimaa, Raine, Jonne Arjoranta, Usva Friman, Frans Mäyrä, Olli Sotamaa & Jaakko Suominen (Eds.) (2016) Pelitutkimuksen vuosikirja 2016. (The Finnish Yearbook of Game Studies 2016.) Tampere: Tampereen yliopisto. Online: http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja-2016 |
|
2.
|
Koskimaa, Raine, Jaakko Suominen, Frans Mäyrä, J. Tuomas Harviainen, Usva Friman & Arjoranta, Jonne (Eds.) (2015) Pelitutkimuksen vuosikirja 2015. (The Finnish Yearbook of Game Studies 2015.) Tampere: Tampereen yliopisto. Online: http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja-2015. |
|
3. |
Hatavara, Mari, Matti Hyvärinen,
Maria Mäkelä, Frans Mäyrä (eds.)
(2016) Narrative Theory, Literature, and New Media:
Narrative Minds and Virtual Worlds. New York: Routledge. |
|
4. |
Suominen,
Jaakko,
Koskimaa, Raine, Mäyrä, Frans, Saarikoski, Petri & Sotamaa, Olli
(Eds.) (2014) Pelitutkimuksen
vuosikirja 2014. (The Finnish Yearbook of Game Studies 2014.)
Tampere: Tampereen yliopisto. |
|
5. |
Mäyrä, Frans, Heljakka,
Katriina & Seisto, Anu (2014) Special Issue: Physical and Digital
in Games and Play. Transactions
of the Digital Games Research Association 1(3). |
|
6. |
Koskimaa, Raine, Mäyrä,
Frans & Suominen, Jaakko (2014) Special Issue, Selected articles
from Nordic DIGRA 2012. Transactions
of the Digital Games Research Association 1(2).
|
|
7. |
Suominen, Jaakko,
Koskimaa, Raine, Mäyrä, Frans, Saarikoski, Petri & Sotamaa, Olli
(Eds.) (2013) Pelitutkimuksen
vuosikirja 2013. (The Finnish Yearbook of Game Studies 2013.)
Tampere: Tampereen yliopisto.
|
|
8. |
Mäyrä, Frans, Holopainen, Jussi & Jokobsson, Mikael
(Eds.) (2012) Symposium (Special Issue): Research Methodology in
Gaming. Simulation & Gaming 43:3. |
|
9. |
Suominen, Jaakko, Koskimaa, Raine, Mäyrä, Frans & Turtiainen, Riikka, eds. (2012) Pelitutkimuksen
vuosikirja 2012. (Finnish Yearbook of Game Studies 2012.) Tampere: Tampereen yliopisto. |
|
10. |
Suominen, Jaakko, Koskimaa, Raine, Mäyrä, Frans,
Sotamaa, Olli & Turtiainen, Riikka, eds. (2011) Pelitutkimuksen
vuosikirja 2011. (Finnish Yearbook of Game Studies 2011.) Tampere:
Tampereen yliopisto. |
|
11.
|
Suominen, Jaakko, Koskimaa, Raine, Mäyrä, Frans &
Sotamaa, Olli, eds. (2010) Pelitutkimuksen vuosikirja 2010.
(Finnish Yearbook of Game Studies 2010.) Tampere: Tampereen yliopisto. |
|
12. |
Suominen, Jaakko, Koskimaa, Raine, Mäyrä, Frans &
Sotamaa, Olli, eds. (2009) Pelitutkimuksen vuosikirja 2009.
(Finnish Yearbook of Game Studies 2009.) Tampere: Tampereen yliopisto. |
|
13. |
Mäyrä, Frans (2008) Introduction to Game Studies:
Games in Culture. London & NY: Sage Publications, 2008.
site in
Gamestudiesbook.net. |
|
14. |
Mäyrä, Frans & Koskinen, Ilpo, eds. (2005) The
Metamorphosis of Home: Research into the Future of Proactive
Technologies in Home Environments. Tampere: Tampere University
Press, 2005. |
|
15. |
Lahikainen, Anja Riitta, Hietala, Pentti, Inkinen,
Tommi, Kangassalo, Marjatta, Kivimäki, Riikka & Mäyrä, Frans, eds.
(2005) Lapsuus mediamaailmassa: Näkökulmia lasten
tietoyhteiskuntaan (Childhood in the World of Media: Views into
Children’s Information Society.) Helsinki: Gaudeamus, 2005. |
|
16. |
Mäyrä, Frans, ed. (2002) Computer Games and Digital
Cultures Conference Proceedings. Tampere: Tampere University
Press, 2002. |
|
17. |
Mäyrä, Frans Ilkka (1999) Demonic Texts and Textual
Demons: The Demonic Tradition, the Self, and Popular Fiction. Tampere:
Tampere
University Press, 1999. |
|
18. |
Järvinen, Aki & Mäyrä, Frans Ilkka, eds. (1999) Johdatus
digitaaliseen kulttuuriin (Introduction to the Digital Culture.)
Tampere: Vastapaino, 1999. |
|
19. |
Mikkonen, Kai & Mäyrä, Frans & Siivonen, Timo,
eds. (1997) Koneihminen: kirjoituksia kulttuurista ja fiktiosta
koneen aikakaudella (Man-Machine: Writings about Culture and
Fiction in the Era of Machine.) Jyväskylä: Atena ,1997. |
|
20. |
Kiehtova ja kauhea demoni – kohti tekstin demonisten
piirteiden analyysiä (Terrible and Tempting Demon: Towards the
Analysis of the Demonic Features of a Text.) Publications in
Comparative
Literature 31. Tampere: University of Tampere, 1996 |
|
Articles in Refereed Books, Journals
and Conferences:
1.
|
Mäyrä, Frans (2016) “Pokémon GO: Entering the Ludic Society”.
Mobile Media & Communications (November 24, 2016; doi:10.1177/2050157916678270) |
|
2. |
Schott, Gareth
& Frans Mäyrä (2016) "Re-conceptualizing Game
Violence: Who is Being Protected and From What?" In: Video Game
Policy. New York: Routledge. pp. 131-145. |
|
3. |
Mäyrä, Frans (2016)
"Exploring Gaming Communities".
In: Kowert, Rachel &
Quandt, Thorsten (eds.)
The Video Game Debate: Unraveling the Physical, Social,
and Psychological
Effects of Video Games. New York: Routledge.
pp. 153-178. |
|
4. |
Quandt, Thorsten, Jan Van Looy, Jens Vogelgesang, Malte Elson,
James D. Ivory, Frans Mäyrä and Mia Consalvo (forthcoming)
“Digital games research: A survey study on an emerging field and its
prevalent debates”. Journal of Communication,
October 2015. |
|
5. |
Mäyrä, Frans (2015) "Little Evils:
Subversive Uses of Children’s Games". In: Torill Elvira Mortensen, Jonas Linderoth and Ashley ML Brown (eds.) The Dark Side of Game Play: Controversial Issues in Playful Environments. NY: Routledge, 2015. pp. 82-99.
|
|
6. |
Mäyrä, Frans (2015) “Finland”. In: Mark Wolf (ed.), Video
Games Around the World. Cambridge: The MIT Press. p. 159-173. |
|
7. |
Syvänen, Antti, Annakaisa Kultima, Kati Alha, Frans
Mäyrä, Jarmo Viteli, Antti Syvänen, Annakaisa Kultima, Kati Alha, Frans
Mäyrä, and Jarmo Viteli (2014) “Ludic Engagement and Collaboration in Social
Learning Space.” In Proceedings of EdMedia 2014, 2014:
390–95. |
|
8. |
Keskinen, Tuuli, Jaakko Hakulinen, Markku Turunen, Tomi
Heimonen, Antti Sand, Janne Paavilainen, Jaana Parviainen, Sari
Yrjänäinen, Frans Mäyrä, Jussi Okkonen & Roope Raisamo (2014)
“Schoolchildren’s User Experiences on a Physical Exercise Game
Utilizing Lighting and Audio.” Entertainment Computing. (In Print)
doi:10.1016/j.entcom.2014.08.009. |
|
9. |
Tyni, Heikki, Annakaisa Kultima & Frans Mäyrä
(2013) “Dimensions of Hybrid in Playful Products”. Proceedings of
Mindtrek 2013. Tampere: ACM. |
|
10. |
Mäyrä, Frans, Jan Van Looy & Thorsten
Quandt (2013) “Disciplinary Identity of Game Scholars: An Outline”. Proceedings of DiGRA 2013. Atlanta:
Georgia Tech. |
|
11. |
Schott,
Gareth, Raphael Marczak, Frans Mäyrä & Jasper van Vught (2013)
"DeFragging Regulation: From Putative Effects to Researched Accounts of
Player Experience". Proceedings of
DiGRA 2013. Atlanta: Georgia Tech. |
|
12. |
Hakulinen,
Jaakko, Markku Turunen, Tomi Heimonen, Tuuli Keskinen, Antti Sand,
Janne Paavilainen, Jaana Parviainen, Sari Yrjänäinen, Frans Mäyrä,
Jussi Okkonen & Roope Raisamo (2013) “Creating Immersive Audio and
Lighting Based Physical Exercise Games for Schoolchildren”. Proceedings
of ACE 2013. Heidelberg: Springer. |
|
13. |
Paavilainen, Janne, Hannu Korhonen,
Kati Alha, Jaakko Stenros, Frans Mäyrä (2013) “Sociability in Social
Network Games”. Workshop paper, Proceedings of CHI’13. NY: ACM. |
|
14. |
Mäyrä, Frans (2012) “Playful
Mobile Communication – Services Supporting the Culture of Play”. Interactions: Studies in Communication &
Culture, 3:1 (30 October 2012), 55-70. |
|
15. |
Mäyrä, Frans, Holopainen, Jussi & Jakobsson, Mikael
(2012) “Research Methodology in Gaming: An Overview” (Guest Editorial).
Special Issue (Symposium) in Games Research Methods, Simulation
& Gaming 43:3, 295-299. |
|
16. |
Festl, Ruth Thorsten Quandt, Michael
Scharkow, Vivian Chen, Raine Koskimaa, Frans Mäyrä, Jaakko Suominen
& Jan Van Looy (2011) “International Gaming: Comparative Survey
Research on Digital Gaming”. Panel abstract. Proceedings of DiGRA 2011:
Think Design Play. |
|
17. |
Stenros, Jaakko, Paavilainen, Janne & Mäyrä, Frans
(2011) "Social Interaction in Games". International Journal of Arts
and Technology (IJART), 4(3), 342-358. |
|
18. |
Kallio, Kirsi Pauliina, Mäyrä, Frans & Kaipainen,
Kirsikka (2011) “At least nine ways to play: approaching gamer
mentalities”. Games & Culture 6:4, July 2011, 327-353. |
|
19. |
Stenros, Jaakko, Paavilainen, Janne & Mäyrä, Frans
(2009) “The Many Faces of Sociability and Social Play in Games”. MindTrek 2009 Conference Proceedings,
Tampere September 30 – October 2, 2009. ACM. 82-89. |
|
20. |
Kallio, Kirsi Pauliina, Mäyrä, Frans & Kaipainen,
Kirsikka (2009) ”Pelikulttuurin monet kasvot. Digitaalisen pelaamisen
arkiset käytännöt Suomessa”. In: Pelitutkimuksen
vuosikirja 2009. Tampere: Tampereen yliopisto. 1–15. |
|
21. |
Mäyrä, Frans (2008) “Open invitation: Mapping Global
Game Cultures. Issues for a Sociocultural Study of Games and Players”.
European Journal of Cultural Studies, 11:2. 249-57. |
|
22. |
Stenros, Jaakko, Montola, Markus
& Mäyrä, Frans (2007) “Pervasive Games in Ludic Society.” In:
Future Play: Research. Play. Share. – Future Play 2007 conference
proceedings. Toronto: Algoma University College & University of
Ontario Institute of Technology |
|
23. |
Mäyrä, Frans (2007) "The Contextual Game Experience: On
the Socio-Cultural Contexts for Meaning in Digital Play". In: DiGRA
2007 Situated Play Conference Proceedings. Tokyo: DiGRA &
University of Tokyo.
|
|
24. |
Mäyrä, Frans (2006) “Welcome to
Mapping the Global Game Cultures: Issues for a Socio-Cultural Study of
Games and Players.” In: Manthos Santorineos, ed., Proceedings of Gaming
Realities Conference, Athens, October 6-8, 2006. Athens. |
|
25. |
Mäyrä, Frans, Soronen, Anne, Koskinen, Ilpo, Kuusela,
Kristo, Mikkonen, Jussi, Vanhala, Jukka & Zakrzewski, Mari (2006)
"Probing a Proactive Home: Challenges in Researching and Designing
Everyday Smart Environments". Human Technology 2(2). |
|
26. |
Ermi, Laura & Mäyrä, Frans (2005) "Player-Centred
Game Design: Experiences in Using Scenario Study to Inform Mobile Game
Design". Game Studies 5:1,
October 2005. |
|
27. |
Ermi, Laura & Mäyrä, Frans (2005) "Fundamental
Components of the Gameplay Experience: Analysing Immersion". In: Selected Papers Proceedings of DiGRA 2005
Conference: Changing Views – Worlds in Play,. Vancouver: DiGRA
& University of Vancouver, 2005. |
|
28. |
Ekman, Inger, Ermi, Laura, Lahti,
Jussi, Nummela, Jani,
Lankoski, Petri & Mäyrä, Frans (2005) "Designing Sound for a
Pervasive Mobile Game". In: Proceedings
of ACM SIGCHI International Conference on Advances in Computer
Entertainment Technology, ACE 2005. NY: ACM.
|
|
29. |
Ermi, Laura & Mäyrä, Frans (2005) "Challenges for
Pervasive Mobile Game Design: Examining Players’ Emotional Responses".
In: Proceedings of ACM SIGCHI
International Conference on Advances in Computer Entertainment
Technology, ACE 2005. NY: ACM.
|
|
30. |
Battarbee, Katja, Soronen, Anne & Mäyrä, Frans
(2004) "Living in a Zoo - Bringing User Experiences with Technology to
Life". In: NordiCHI 2004 Conference
Proceedings. Tampere: ACM.
|
|
31. |
Lankoski, Petri, Heliö, Satu, Nummela, Jani, Lahti,
Jussi, Mäyrä, Frans & Ermi, Laura (2004) "Approaching Game Design:
The Case The Songs of the North" (in: NordiCHI 2004 Conference
Proceedings) |
|
32. |
Mäyrä, Frans & Vadén, Tere (2004) "Ethics of Living
Technology – Design Principles for Proactive Home Environments" (Human
IT, 7:2, 2004) |
|
33. |
Ermi, Laura & Mäyrä, Frans (2003) "Power and
Control of Games: Children as the Actors of Game Cultures" (in: Level
Up - Digital Games Research Conference Proceedings. Eds. Marinka Copier
& Joost Raessens. Utrecht: University of Utrecht, 2003)/td>
| |
Forthcoming Work:
1. |
Mäyrä, Frans (forthcoming)
“Dialogue and Interaction in Role-Playing Games: Playful
Communication as Ludic Culture”. In: Jarmila Mildorf and Bronwen
Thomas (Eds.), Dialogue across Media. John
Benjamins (forthcoming). |
|
2. |
Mäyrä, Frans (forthcoming)
“Teaching Game Studies: Experiences and Lessons from Tampere”. Clash
of Realities conference book (forthcoming) |
|
3. |
Mäyrä, Frans, Jaakko Stenros, Janne
Paavilainen & Annakaisa Kultima (forthcoming) “From Social
Play to Social Games and Back: The Emergence and Development of
Social Network Games”. In: Rachel Kowert & Thorsten Quandt (eds.),
New Perspectives on the Social Aspects of Digital Gaming:
Multiplayer 2. (Routledge, forthcoming) |
|
4. |
Mäyrä, Frans & Heikki Tyni (forthcoming)
“Transmedial Playthings: Games, Toys and Playful Engagement in
Storyworlds” In: Coelsch-Foisner, Sabine, and Christopher Herzog,
eds. Transmedialisierung: Wissenschaft
und Kunst. Kulturelle Dynamiken / Cultural Dynamics.
Heidelberg: Universitätsverlag Winter (forthcoming, 2017). |
|
5. |
Mäyrä, Frans (forthcoming) “Life in Mixed Reality: Interactive Storyworlds in Game Cultures”. In:
NNMF5 conference book. Åbo Akademi (accepted, forthcoming). |
|
Articles in Edited Books and Non-Refereed Publications:
1.
|
Koskimaa, Raine, Jonne Arjoranta, Usva Friman, Frans Mäyrä, Olli Sotamaa & Jaakko Suominen (2016) ”Johdanto”. In: Koskimaa, Raine, Jonne Arjoranta, Usva Friman, Frans Mäyrä, Olli Sotamaa & Jaakko Suominen (Eds.) (2016) Pelitutkimuksen vuosikirja 2016. (The Finnish Yearbook of Game Studies 2016.) Tampere: Tampereen yliopisto. Online: http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja-2016. |
|
2.
|
Koskimaa, Raine, Jonne Arjoranta, Usva Friman, J. Tuomas Harviainen, Frans Mäyrä & Jaakko Suominen (2015) ”Johdanto: leikin ja pelin rajankäyntiä”. In: Raine Koskimaa, Jaakko Suominen, Frans Mäyrä, J. Tuomas Harviainen, Usva Friman & Arjoranta, Jonne (Eds.) (2015) Pelitutkimuksen vuosikirja 2015. (The Finnish Yearbook of Game Studies 2015.) Tampere: Tampereen yliopisto. Online: http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja2015/johdanto-leikin-ja-pelin-rajankayntia/. |
|
3.
|
Mäyrä, Frans (2015) "Mobile Games". In: Robin Mansell et al. (Eds.), International Encyclopedia of Digital Communication & Society.
Wiley-Blackwell (2015). |
|
4.
|
Mäyrä, Frans (2015)
“The Culture and
Identity of Casual Online Play”. In: Frissen, V., Lammes, S., Lange, M.
d., Mul, J. d., & Raessens, J. (Eds.), Playful Identities: The
ludification of digital media cultures. Amsterdam: Amsterdam
University Press. pp. 321-336. |
|
5. |
Suominen,
Jaakko, Frans Mäyrä, Raine Koskimaa, Petri Saarikoski & Olli
Sotamaa (2014) ”Pelimaailmoista maailman pelillistymiseen –
pelitutkimuksen ja pelikulttuurin muutoslinjoja”. In: Suominen, Jaakko,
Koskimaa, Raine, Mäyrä, Frans, Saarikoski, Petri & Sotamaa, Olli
(Eds.) (2014) Pelitutkimuksen vuosikirja 2014. (The Finnish
Yearbook of Game Studies 2014.) Tampere: Tampereen yliopisto. |
|
6. |
Parviainen,
Jaana, Sari Yrjänäinen, Frans Mäyrä, Jaakko Hakulinen, Janne
Paavilainen, Antti Sand, Markku Turunen, Tuuli Keskinen, Jussi Okkonen,
Arto Hippula & Roope Raisamo (2014) ”Valopeli: Lasten
mielikuvitusta hyödyntävä ja liikkumiseen innostava pelisovellus”. In:
Leena Krokfors, Marjaana Kangas & Kaisa Kopisto (Eds.),
Oppiminen pelissä. Tampere: Vastapaino. |
|
7. |
Mäyrä, Frans (2014)
“Culture”. In: Mark J. P. Wolf & Bernard Perron (eds.), The
Routledge Companion to Video Game Studies. New York & Oxon:
Routledge. p. 293-300. |
|
8. |
Kinnunen, Jani &
Mäyrä, Frans (2014) “Online Gambling and Data”. In: Pauliina Raento
(Ed.), Gambling in Finland. Helsinki: Gaudeamus. p. 173-189.
|
|
9. |
Koskimaa, Raine, Frans
Mäyrä & Jaakko Suominen (2014) ”Introduction: Exploring Nordic Game
Research”. In: Raine Koskimaa, Frans Mäyrä & Jaakko Suominen
(eds.), Special Issue, Selected articles from Nordic DIGRA 2012. Transactions of the Digital Games Research
Association 1(2).
|
|
10. |
Mäyrä, Frans (2014) ”Gli
studi culturali e il role-playing”. (Traduzione di Alessandra
Farinella.) In: Andrea Castellani (ed.) Larp Graffiti. Preistoria e presente dei
giochi di ruolo dal vivo. Conference book of the Italian Larp Symposium.
|
|
11. |
Mäyrä, Frans, Jaakko
Suominen ja Raine Koskimaa (2013) ”Pelitutkimuksen paikat: pelien
tutkimuksen asettuminen kotimaiseen yliopistokenttään – Osa yksi:
Jyväskylän, Tampereen ja Turun yliopistot”. In: Pelitutkimuksen vuosikirja 2013.
Tampere: Tampereen yliopisto. pp. 125-133.
|
|
12. |
Suominen, Jaakko, Raine
Koskimaa, Frans Mäyrä, Petri Saarikoski & Olli Sotamaa (2013)
”Pelitutkimuksen vuosikirja 2013 – Johdannoksi”. In: Pelitutkimuksen vuosikirja 2013.
Tampere: Tampereen yliopisto. pp. i-ii.
|
|
13. |
Quandt, Thorsten, Vivian Chen, Frans Mäyrä & Jan
Van Looy (2013) “(Multiplayer) Gaming Around the Globe? A Comparison of
Gamer Surveys in Four Countries”. In: Thorsten Quandt & Sonja
Kröger (eds.) Multiplayer: The Social Aspects of Digital Gaming.
Oxon & New York: Routledge. |
|
14. |
Mäyrä, Frans (2013) ”Aika, raha ja peliviihde:
verkkopelaamisen harmit ja harmittomuus”. In: Pauliina Raento &
Tuukka Tammi (eds.) Addiktioyhteiskunta: riippuvuus aikamme ilmiönä.
Helsinki: Gaudeamus. |
|
15. |
Mäyrä, Frans (2013)
”Monitieteisyys ja monimetodisuus pelien ja interaktiivisen
verkkomedian tutkimuksessa”. In: Salla Laaksonen, Janne Matikainen
& Minttu Tikka (eds.) Otteita verkosta: verkon ja sosiaalisen
median tutkimusmenetelmät. Tampere: Vastapaino. |
|
16. |
Kinnunen, Jani & Mäyrä, Frans (2012)
“Verkkorahapelaaminen ja online-aineistot”. In: Pauliina Raento (ed.), Rahapelaaminen
Suomessa: aiheet ja aineistot. Helsinki: Gaudeamus. 180-195. |
|
17. |
Mäyrä, Frans (2012) "The Global and
Local in Fantastic New Media: The Case of Finland". In: Sabine
Coelsch-Foisner (ed.), New Directions in the European Fantastic. Winter
Verlag. |
|
18. |
Mäyrä, Frans (2012) “Casual Games”. In: Mark Wolf
(ed.), Encyclopedia of Video Games. Greenwood Press. |
|
19. |
Mäyrä, Frans (2012) “DiGRA”. In: Mark Wolf (ed.),
Encyclopedia of Video Games. Greenwood Press. |
|
20. |
Mäyrä, Frans (2012) “Immersion”. In: Mark Wolf (ed.),
Encyclopedia of Video Games. Greenwood Press. |
|
21. |
Mäyrä, Frans (2012). “Mobile Games”. In: Mark Wolf
(ed.), Encyclopedia of Video Games. Greenwood Press. |
|
22. |
Mäyrä, Frans (2012) “RPG”. In: Mark Wolf (ed.),
Encyclopedia of Video Games. Greenwood Press. |
|
23. |
Mäyrä, Frans (2011) ”Games in the Mobile Internet:
Towards Contextual Play”. In: Garry Crawford & Victoria Gosling
& Ben Light (eds.), Online Gaming: Production, Play &
Sociality. New York: Routledge. |
|
24. |
Suominen Jaakko, Koskimaa, Raine, Mäyrä, Frans,
Sotamaa, Olli & Turtiainen, Riikka (2011) ”Johdanto”.
Pelitutkimuksen vuosikirja 2011. |
|
24. |
Mäyrä, Frans (2011) “From the demonic tradition to
art-evil in digital games: Monstrous pleasures in The Lord of the Rings
Online”. In: Tanya Krzywinska, Esther MacCallum-Stewart & Justin
Parsler (eds.), Ringbearers: The Lord of the Rings Online as
Intertextual Narrative. Manchester University Press. |
|
26. |
Mäyrä, Frans, Tanja Sihvonen, Janne Paavilainen,
Hannamari Saarenpää, Annakaisa Kultima, Timo Nummenmaa, Jussi
Kuittinen, Jaakko Stenros, Markus Montola, Jani Kinnunen & Antti
Syvänen (2010) ”Monialainen pelitutkimus”. In: Sami Serola (ed.) Ote
informaatiosta: johdatus informaatiotutkimukseen ja interaktiiviseen
mediaan. Helsinki: BTJ Kustannus. 306-354. |
|
27. |
Mäyrä, Frans (2010) ”Gaming Culture at the Boundaries
of Play. Review of ‘Cheating: Gaining Advantage in Videogames’ by Mia
Consalvo, (MIT Press 2007).” Game Studies 10:10, April 2010. |
|
28. |
Suominen Jaakko, Koskimaa, Raine, Mäyrä, Frans &
Sotamaa, Olli (2010) ”Johdanto”. Pelitutkimuksen vuosikirja 2010. |
|
29. |
Mäyrä, Frans (2010) ”Pelit ja hyvä elämä”.
Pelatkaa-erikoisnumero. Pelit 10/2010. |
|
30. |
Mäyrä, Frans (2010) ”Kehittyvän pelikulttuurin kahdet
kasvot”. Suomen Kulttuurirahasto, Ryytipalsta. Online:
http://www.skr.fi/default.asp?docId=18253. |
|
31. |
Mäyrä, Frans (2009) “Hyvät pahat pelit”. In: Hyvä Paha
Media - Käyttöopas kriittiseen medialukutaitoon. Helsinki: Suomen
lasten ja nuorten säätiö. p. 19. |
|
32. |
Mäyrä, Frans (2009) “La experiencia de juego en
contexto: Sobre los contextos socioculturales del juego digital”. In:
Aranda, Daniel; Sánchez-Navarro, Jordi (eds.) Aprovecha el tiempo y
juega. Algunas claves para entender los videojuegos, Barcelona:
Editorial UOC. p. 129-143. |
|
33. |
Suominen, Jaakko, Koskimaa, Raine, Mäyrä, Frans &
Sotamaa, Olli (2009) ”Johdanto”. In: Pelitutkimuksen vuosikirja 2009.
Tampere: Tampereen yliopisto. |
|
34. |
Mäyrä, Frans & Lankoski, Petri (2009) “Play in a
Hybrid Reality: Alternative Approaches into Game Design”. In: Adriana
de Souza e Silva and Daniel Sutko (eds.), Digital Cityscapes: Merging
Digital and Urban Playspaces. New York: Peter Lang Publishers. p.
129-147. |
|
35. |
Mäyrä, Frans (2009) “Getting into the Game: Doing
Multi-Disciplinary Game Studies”. In: Bernard Perron and Mark J.P. Wolf
(eds.), The Video Game Theory Reader 2. New York: Routledge. |
|
36. |
Mäyrä, Frans (2008) “Preserving the Virtual Cultural
Heritage: Museums for the Games Literate Generations”. In: Making
cultural Heritage Truly Inclusive, conference proceedings. Helsinki,
Culture for All, 2008. |
|
37. |
Ermi, Laura & Mäyrä, Frans (2007) “Fundamental
Components of the Gameplay Experience: Analysing Immersion” (with Laura
Ermi; in Worlds in Play, Suzanne de Castell and Jennifer Jenson, eds.
New York: Peter Lang Publishers, 2007) |
|
38. |
Mäyrä, Frans (2008) "Play in the Mobile Internet:
Towards Contextual Gaming". Paper presented in the Internet Research
9.0 conference, Copenhagen, October 15–18, 2008. |
|
39. |
Mäyrä, Frans (2007) "Viesti, kuva, peli:
virtuaaliutopioista pelikulttuurien syntyyn" In: Tarkemmin katsoen:
visuaalisen kulttuurin lukukirja, (eds. Anita Seppä & Leena-Maija
Rossi. Gaudeamus, 2007) |
|
40. |
Mäyrä, Frans (2006) ”Huutoja pimeään huoneeseen.
Kirja-arvio Robert Arpon teoksesta Internetin keskustelukulttuurit”
(In: Avain – kirjallisuudentutkimuksen aikakauslehti 2/2006) |
|
41. |
Mäyrä, Frans (2006) “Internet-pelaamisen muodonmuutos”
(In: Hyvinvointikatsaus – tilastollinen aikakauslehti 4/2006) |
|
42. |
Mäyrä, Frans (2006) "Pelien kehitys ja tutkimus
murrosvaiheessa" (Aamulehti, alakerta-artikkeli, 9.6.2006) |
|
43. |
Mäyrä, Frans (2006) "Pelikulttuurit ja
tietoyhteiskunnan muutos" (Tiedosta, 1:2006) |
|
44. |
Mäyrä, Frans (2006) "A Moment in the Life of a
Generation: Why Game Studies Now?" (Games and Culture 1:2006) |
|
45. |
Mäyrä, Frans (2005) "Proactive Computing in the Home
Environment" (ACM interactions, 12:4 (July - August 2005; with Jukka
Vanhala & Ilpo Koskinen) |
|
46. |
Ermi, Laura & Mäyrä, Frans (2005) "Players’
Emotional Experiences with Digital Games" (in: Digital Arts and Culture
DAC 2005 Conference Proceedings) |
|
47. |
Sotamaa, Olli & Ermi, Laura & Jäppinen, Anu
& Laukkanen, Tero & Nummela, Jani & Mäyrä, Frans (2005)
"The Role of Players in Game Design: A Methodological Perspective" (in:
Digital Arts and Culture DAC 2005 Conference Proceedings) |
|
48. |
Ermi, Laura & Mäyrä, Frans (2005) "Digitaaliset
pelit nuorten arjessa" (in: Nuorisotutkimus 3:2005) |
|
49. |
Kuusela, Kristo & Koskinen, Ilpo & Battarbee,
Katja & Soronen, Anne & Mikkonen, Jussi & Mäyrä, Frans
(2005) "Pragmatic Aesthetics as a Design Resource for Proactive
Information Technology" (in: Designing Pleasurable Products Conference
DPPI 2005 Proceedings) |
|
50. |
Mäyrä, Frans (2005) "Johdanto: nopea viillos kauhuun"
("Introduction to Horror", introduction to: Ulkomaisia
kauhukirjailijoita, Jukka Halme & Juri Nummelin, eds., BTJ
Kirjastopalvelu, 2005) |
|
51. |
Mäyrä, Frans (2005) "William Peter Blatty"
(Biographical article; Ulkomaisia kauhukirjailijoita, Jukka Halme &
Juri Nummelin, eds., BTJ Kirjastopalvelu, 2005) |
|
52. |
Mäyrä, Frans (2005) "Angela Carter" (Biographical
article; Ulkomaisia kauhukirjailijoita, Jukka Halme & Juri
Nummelin, eds., BTJ Kirjastopalvelu, 2005) |
|
53. |
Mäyrä, Frans & Tere Vadén & Ilpo Koskinen
(2005) "Introduction: Living in Metamorphosis – The Whys and Hows of
Proactive Home Design Research" (in: Frans Mäyrä & Ilpo Koskinen,
eds., The Metamorphosis of Home: Research into the Future of Proactive
Technologies in Home Environments, Tampere University Press, 2005) |
|
54. |
Mäyrä, Frans & Vadén, Tere (2005) "The Ethics of
Proactive Technology" (in: Frans Mäyrä & Ilpo Koskinen, eds., The
Metamorphosis of Home: Research into the Future of Proactive
Technologies in Home Environments, Tampere University Press, 2005) |
|
55. |
Mäyrä, Frans & Koskinen, Ilpo (2005) "Epilogue:
Reflections from the First Year" (in: Frans Mäyrä & Ilpo Koskinen,
eds., The Metamorphosis of Home: Research into the Future of Proactive
Technologies in Home Environments, Tampere University Press, 2005) |
|
56. |
Mäyrä, Frans (2005) "Monipolvinen tietokoneharrastuksen
historia: arvio Petri Saarikosken kirjasta Koneen lumo -
mikrotietokoneharrastus Suomessa 1970-luvulta 1990-luvun puoliväliin"
(book review in the journal Tekniikan Waiheita: teknologian historian
aikakauslehti, 1/2005) |
|
57. |
"The City Shaman Dances with Virtual Wolves –
Researching Pervasive Mobile Gaming" (receiver magazine, #12, 2005) |
|
58. |
Ermi Laura & Heliö, Satu & Mäyrä, Frans (2005)
"Digitaaliset lelut ja maailmat: pelaamisen vetovoima" ("Digital Games
and Worlds: Attractions of Playing"; in: Lapsuus mediamaailmassa,
Gaudeamus, 2005) |
|
59. |
Ermi Laura & Heliö, Satu & Mäyrä, Frans (2005)
"Mediakasvu ja pelaamisen hallinta" ("The Media Growth and Control of
Playing"; Lapsuus mediamaailmassa, Gaudeamus, 2005) |
|
60. |
Mäyrä, Frans (2005) "Pelien ja elämysten
tietoyhteiskunta? Tietoyhteiskuntakäsitteen arkipäivästä" (in:
Tietoyhteiskunta: myytit ja todellisuus, Antti Kasvio, Tommi Inkinen
& Hanna Liikala, eds., Tampere University Press, 2005) |
|
61. |
Mäyrä, Frans (2004) "Virtuaaliset pelit ja leikit" (in:
Leikin pikkujättiläinen, Liisa Piironen, ed., WSOY 2004) |
|
62. |
Mäyrä, Frans (2004) "Foreword" (in: Beyond Role and
Play: Tools, Toys and Theory for Harnessing the Imagination, eds.
Markus Montola & Jaakko Stenros. Solmukohta’04. Ropecon ry, 2004) |
|
63. |
Mäyrä, Frans (2003) "EduGames – tulevaisuuden
oppimismenetelmä?" ("EduGames – the Learning Method of the Future?" in:
TUOVI: ITK’03 Tutkijatapaamisen artikkelit. Eds. Jarmo Levonen &
Tiina Järvinen. Hypermedia Laboratory Net Series 3. Tampere: University
of Tampere, 2003) |
|
64. |
Ermi, Laura & Mäyrä, Frans (2003) "Mikä nuoria
peleissä viehättää?" ("What Fascinates Young People in Games?" in:
Nuorten elinolot 3: Teknologisoituva nuoruus. Ed. Sonja Kangas & T.
Kuure. Helsinki: Nuorisotutkimusseura, 2003) |
|
65. |
Mäyrä, Frans (2002) "Nettikulttuuri, pelit ja
mediakasvatus" ("Net Culture, Games and Media Education"; in: Median
sylissä – kirjoituksia lasten mediakasvatuksesta, ed. Sara Sintonen,
Helsinki: Finn Lectura, 2002) |
|
66. |
Mäyrä, Frans (2002) "All Your Base Are Belong to Us
(Introduction to Digital Game Studies)" (in: Computer Games and Digital
Cultures Conference Proceedings, 2002) |
|
67. |
Mäyrä, Frans (2002) "Digital Culture – The symptom or
the Cure?" (Critic’s News, 2/2002) |
|
68. |
Mäyrä, Frans (2002) Keyword article "Community"
(mediumi 1.1, 2002) |
|
69. |
Mäyrä, Frans (2001) "eTampere – monikasvoinen
tulevaisuus" (eTampere – the Many-faced Future" &
"Netti-Nysse – tietoyhteiskuntaa katutasolla" (Netti-Nysse –
Information Society at the Street Level) (mediumi 1.0, 2001) |
|
70. |
Mäyrä, Frans (2001) "Kiikarissa kulttuurinen oppijuus.
Kokemuksia mediakulttuurin verkko-opinnoista" (Looking Glass at the
Cultural Learning – Experiences in the Online Studies of Media Culture;
Aikuiskasvatuksen vuosikirja, KVS 2001) |
|
71. |
Mäyrä, Frans (2001) "Tutkimusretki fantasiaan"
("Exploration into Fantasy"; Peili 2/2001) |
|
72. |
Mäyrä, Frans (2001) "Verkkoympäristö ja oppimisen
kulttuurit" ("The Network Environment and the Cultures of Learning";
Oppiminen verkossa, BTJ Kirjastopalvelu 2001) |
|
73. |
Mäyrä, Frans (2001) "Muodonmuuttajien maat.
Moniulotteinen roolipelikulttuuri" ("The Countries of Shapeshifters –
The Many-Dimensional Culture of Role-Players"; in: Kulttikirja.
Tutkimuksia nykyajan kultti-ilmiöistä. Ed. Tuija Saresma & Urpo
Kovala. SKS, 2003.) |
|
74. |
Mäyrä, Frans (2001) "Pirulle pikkusormi? Elokuvan
tulevaisuus digitaalisena peliteollisuutena" ("Little Finger to the
Devil? The Future of Cinema as Digital Game Industry"; AVEKin uutiset
1/2001) |
|
75. |
Mäyrä, Frans (2000) "Median verkossa: audiovisuaalista
mediakulttuuria verkko-opintoina" ("In the Net of Media – Audiovisual
Media Culture as Online Studies"; Aikuiskasvatus 2/2000) |
|
76. |
Järvinen, Aki & Mäyrä, Frans (1999) Introduction
"Kulttuuri muodonmuutosten ajalla" ("Culture at the Time of
Transformations"; in: Johdatus digitaaliseen kulttuuriin, Vastapaino
1999) |
|
77. |
Mäyrä, Frans (1999) "Internetin kulttuurinen luonne:
kaaosherroja ja verkonkutojia" ("The Cultural Character of the Internet
– Chaos Lords and Weavers of the Net"; in: Johdatus digitaaliseen
kulttuuriin, Vastapaino 1999) |
|
78. |
Mäyrä, Frans (1999) "Nykykauhun iloiset pirut –
kauhukulttuurin muuttuva minähirviö" ("The Merry Devils of Contemporary
Horror: the Changing Self-Monsters in Horror Culture"; in:
Kirjallisuus, tunteet ja keskipäivän demoni, KTSV 51:2, SKS 1999) |
|
79. |
Mäyrä, Frans (1999) "Tunteet(on)
kirjallisuudentutkimus? – kysymys kognitosentrismin kritiikistä" ("The
(Un)Emotional Literary Studies? A Question of Critique for
Cognitocentrism"; in: Kirjallisuus, tunteet ja keskipäivän demoni, KTSV
51:2, SKS 1999) |
|
80. |
Mäyrä, Frans (1999) "Riemuitseva hirviö – pahan voimien
poetiikkaa" ("The Exulting Monster – About the Poetics of Evil"; in:
Missä mennään? Kirjallisuuden lajeja ja ilmiöitä; toim. Eskola –
Granlund – Ihonen, TaJu 1999) |
|
81. |
Mikkonen, Kai & Mäyrä, Frans & Siivonen, Timo
(1997) Introduction "Kolmiääninen johdanto Koneihmiseen" ("The
Three-Voiced Introduction to the Man-Machine"; in: Koneihminen, 1997) |
|
82. |
Mäyrä, Frans (2003) "Digitaalisen elämän jäljillä"
(eTampere, on-line article, 2.6.2003) |
|
83. |
Mäyrä, Frans (2003) "Minun Tampereeni" (Tampere-Talon
Uutisia, May 2003) |
|
84. |
Mäyrä, Frans (1997) "Sähködemoni ja koneihminen: matka
hyvän ja pahan tuolle puolen" ("The Electric Demon and the Man-Machine:
A Journey Beyond Good and Evil"; in: Koneihminen, 1997) |
|
85. |
Mäyrä, Frans (1997) "Tragedian daimonista tekstin
demonisuuteen" ("From the Daimon of Tragedy into the Demonic Text";
niin&näin 4/97, the philosophical periodical) |
|
86. |
Mäyrä, Frans (1996) "Veren kirjat – kauhukulttuurin
paradokseja" ("Books of Blood – the Paradoxes in Horror Culture"; in:
Sivupolkuja, SKS 1996, toim. Norkola & Rikkinen) |
|
87. |
Mäyrä, Frans (1995) "Tarinoiden taikapiiri: Sanataiteen
perusopetus" ("The Magic Circle of Stories – the Basic Training of
Creative Writing"; in: Puumerkistä sähköpostiin, Äidinkielen opettajain
liiton vuosikirja XLI, 1995) |
|
88. |
Mäyrä, Frans (1994) "Koneihminen – kone vai ihminen:
koneet ovat osa alitajuntaamme" ("Man-Machine – Machine or Man:
Machines are a Part of Our Subconsciousness"; Kulttuuritutkimus
11 [1994]:2) |
|
89. |
Mäyrä, Frans (1992) "Järjen Isä älä lastasi vihaa:
kristillisen rationalismin kuolintuskat W.P. Blattyn Manaajassa"
("Father of Reason, Do Not Hate Your Child – the Christian
Rationalism's Pangs of Death in W.P.Blatty's The Exorcist"; in:
Haamulinnan perillisiä, Kirjastopalvelu 1992, Mehtonen and Savolainen,
eds.) |
|
Substantial Scholarly Online Publications:
1.
|
Mäyrä, Frans,
Juho Karvinen & Laura Ermi (2016) "Pelaajabarometri 2015 -
Lajityyppien suosio". TRIM Research Reports 21. Tampere: University
of Tampere. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0153-8 |
|
2. |
Tyni, Heikki, Annakaisa Kultima,
Timo Nummenmaa, Kati Alha, Ville Kankainen & Frans Mäyrä (2016)
”Hybrid Playful Experiences: Playing between Material and Digital –
Hybridex Project, Final Report”. TRIM Research Reports 19. Tampere:
University of Tampere. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0081-4 |
|
3. |
Mäyrä, Frans & Ermi,
Laura (2014) "Pelaajabarometri 2013 - Mobiilipelaamisen nousu". TRIM
Research Reports 11. Tampere: Tampereen yliopisto.
|
|
4. |
Karvinen, Juho & Mäyrä, Frans (2011)
“Pelaajabarometri 2011 – Pelaamisen muutos”. TRIM Research Reports 6.
Tampere: Tampereen yliopisto. |
|
5. |
Karvinen, Juho & Mäyrä, Frans (2009)
“Pelaajabarometri 2009 – Pelaaminen Suomessa”. Interaktiivisen median
tutkimuksia 3. Tampere: Tampere University Press. |
|
6. |
Mäyrä, Frans & team (2009) Pelitieto.net. An online games
literacy course for educators. Ministry of Education, eOppimiskeskus
& University of Tampere. |
|
7. |
Kallio, Kirsi Pauliina & Kaipainen, Kirsikka &
Mäyrä, Frans (2007) "Gaming Nation? Piloting the International Study of
Games Cultures in Finland". Hypermedia Laboratory Net Series, 14.
University of Tampere, 2007. |
|
8. |
Mäyrä, Frans (2004) M1 Introduction to the History and
Culture of Digital Games. Master’s Course in Digital Games Research and
Design. University of Tampere online course 2004;
http://www.uta.fi/hyper/gamestudies, password protected. |
|
9. |
Ermi, Laura & Heliö, Satu & Mäyrä, Frans (2004)
"Pelien voima ja pelaamisen hallinta. Lapset ja nuoret pelikulttuurien
toimijoina". Hypermedialaboratorion verkkojulkaisuja 6. Tampereen
yliopisto, 2004. |
|
10. |
Järvinen, Aki & Heliö, Satu & Mäyrä, Frans
(2002) "Communication and Community in Digital Entertainment Services.
Prestudy Research Report". Hypermedia Laboratory Net Series 2.
University of Tampere, 2002. |
|
11. |
Mäyrä, Frans (1999-2002) "P1 Johdatus audiovisuaaliseen
mediakulttuuriin." Introduction to the Audiovisual Media Culture,
University of Tampere online course 1999-2002; no longer available
online. |
|
12. |
Mäyrä, Frans (1999-2002) "P5 Mediakulttuurin uudet
muodot." New Forms of Media Culture, University of Tampere online
course 1999-2002; no longer available online. |
|
latest update:
21.12.2016
|
|