
 
 
 

RUSSIAN 
REPORTS 

 
 

STUDIES IN POST-COMMUNIST 
TRANSFORMATION OF MEDIA AND  
JOURNALISM 
 

 

Edited by  
Jan Ekecrantz and Kerstin Olofsson 

 

 
Almqvist & Wiksell International 
Stockholm, 2000 
 

Södertörn Academic Studies 2



 

105 
 

4.  Changing journalism  
in a changing society:  
the case of the  
Karelian republic 

 
 Jukka Pietiläinen 
 

Introduction:  

society and the press  

in change 
 

The growing role of the regional press is one of the most important changes to occur in 

the restructuring of the mass media system of the Soviet Union and Russia. During the 

late Soviet period the share of Moscow-based national newspapers (30 papers in all) 

was almost half of the circulation of the Soviet press. In the Russian Federation as a 

whole the Moscow-dominance was even more strongly felt because outside Russia, 

particularly the Baltic States and Transcaucasia, much of the local media were in non-

Russian languages. In the Russian republic nearly three-fourths of the newspapers were 

Moscow-based, although the actual circulation in Moscow was lower because the 

papers were distributed to the non-Russian republics in the Soviet Union as well.  

The Soviet press system was like a pyramid: each administrative unit had its own 

media, which were usually both the organs of the local party organisations and the local 

administrative units. 

 



 

106 
 

Newspapers were “organs” of the administrative units and their party organisations. 

The regional press was subordinated to the national newspapers, which were in a better 

position to criticise local authorities. Stories in national newspapers and speeches by the 

party bosses were reprinted in the regional newspapers. On the other hand, the regional 

newspapers were closer to the public and so they could but also, according to the 

official guidelines, should pay attention to the more concrete problems. 

In terms of media structure and circulation, the Soviet society seemed on the 

surface to resemble a modern Western European society; however, the underlying 

reality was more complex. Despite modern structures the traditional relations between 

people remained an important factor. In Soviet society the press was not so much a 

source of information – although there was a considerable information flow – as an 

institution that set the “official agenda”. The functions of the press were to provide 

official truths, channel criticism in an appropriate way and to help people to participate 

in government-initiated campaigns and development plans. According to the Soviet 

doctrine the press should also report on the positive experiences of the more advanced 

work places and participate in the development of the economy. 

Since the official media were controlled and their functions mostly ritualistic, 

information was transmitted through unofficial channels such as individual networks 

and rumour. This had both positive and negative consequences for the transmission of 

information. A Soviet study on public opinion, information and the press (Massovaya 

informatsiya v sovetskom… 1980) showed that during the post-war years information 

on such topics as the most common types of crimes in the city of Taganrog, the number 

of people who were without proper housing and developments in the industrial sector 

was spread through friends, relatives and “personal experience” much more often than 

through the media.  

One of the explanations for the spread of information through informal channels 

was that the citizens’ agenda was not journalism’s agenda. For example, according to 

an opinion poll the most serious problems in Taganrog were housing and public 



 

107 
 

transport, but these issues received only minor coverage in the press. As far as social 

problems were concerned, the press was not setting the laymen’s agenda. Just as there 

was a large (and perhaps growing) discrepancy between the modern facade and 

premodern society, so was there a glaring discrepancy between the official agenda and 

the laymen’s (citizens’) agenda.  

The Soviet society has been called a “false” modern society (Srubar 1991). It may 

seem modern in many respects, but behind the official facade there still exist traditional 

networks through which deficient goods and services are exchanged and which still 

play a vital role in the economy. Another explanation of the Soviet style of 

modernisation is that while the Soviet society was successful in modernising its 

industries, it could not adapt to the post-industrial modernisation process which 

required more individual initiative. 

In post-Soviet society the economic crisis and the collapse of  “modernisation-

from-above” have strengthened these informal networks, which might explain at least 

some of the changes that are taking place in the structure of the press. This chapter 

examines first the changes in the structure of press in general and then takes a closer 

look at the changes in mainstream journalism. 

Changing structure  
of the press in Karelia 

Karelia is one of the ethnic republics of Russia and is situated in the northwest, 

bordering on Finland. The population is about 800,000 of which 280,000 live in the 

capital, Petrozavodsk. Some 75% of the population is Russian and the remainder ethnic 

minorities consisting of Karelians (10%), Finns (2%) and Veps (0.8%). Nearly 90% of 

the population speaks Russian as the mother language followed by Karelian with 5%. 

Karelia is a sparsely populated urbanised area with forestry, mining and the metal 

works as its main industries (Oksa & Varis, 1994). 



 

108 
 

Karelia provides a typical example of the Soviet press structure. Three newspapers 

covered the whole republic – Leninskaya pravda (Leninist Truth), the main organ of 

both the local CPSU Committee, the Supreme Soviet and the Council of Ministers; 

Komsomolets (Komsomol, member of the Communist Youth Organisation), the organ 

of the regional Komsomol organisation; and Neuvosto-Karjala (Soviet Karelia), the 

organ of the party and administration in Finnish. Each of Karelia’s district (expect the 

capital Petrozavodsk) had its own district newspaper supplemented by several lower-

level newspapers such as that of the Onega tractor factory. 

The press structure started to change at the beginning of 1990s when the number 

of regional newspapers expanded and the 

 

Table 1. Newspapers of Petrozavodsk 

 

Newspaper Founded/closed Language Comes out  

Leninskaya pravda/ Severnyi Kurier 

(Leninist Truth/ Northern Courier) 

1917- Russian 6 / week;  
from 1993, 5 / week  

Komsomolets/ Molodezhnaya gazeta 

(Komsolian/ Youth Paper) 

1920- Russian 3 / week;  
from 1997, weekly 

Neuvosto-Karjala/ Karjalan Sanomat 

(Soviet Karelia / News of Karelia) 

1920- Finnish 3 / week;  
from 1995, 2 / week  

Novosti dlya vsekh 

(News for all) 

1989-1993 Russian Weekly 

Nabat Severo-Zapada  
(Northwestern alarm bell) 

1990-1993 Russian Weekly 

Oma mua (Own country) 1990- Karelian Weekly 

Petrozavodsk 1991- Russian Weekly 

Kareliya (Karelia) 1992- Russian 2-3 /week;  
from 1996, weekly 

TVR 1992- Russian Weekly 

Ves Petrozavodsk / Guberniya  

(The whole Petrozavodsk / Province) 

1995- Russian Weekly 

Nablyudatel (Observer) 1996- Russian Weekly 



 

109 
 

circulation of the national newspapers began to drop off. In Petrozavodsk the first of the 

new generation of newspapers was Novosti dlya vsekh (News for all), founded in July 

1989 and published by the Council of Karelian Co-operatives. It was officially 

registered as an independent newspaper in October, 1990. At the same time a new 

independent newspaper Nabat Severo-Zapada (Northwestern Alarm Bell) was founded. 

Both of these newspapers are politically “democratic” and pluralistic, and publish a 

range of non-communist views from monarchists to social-democrats. These 

newspapers were printed in some 15,000 – 17,000 copies; compared with the 95,000 

copies of Leninskaya pravda, they were small indeed (see table 2). 

The attempts by the traditional newspapers to get free from their owner’s control 

caused conflicts between journalists and owners. The most serious struggle took place 

in Komsomolets where 

 

Table 2. The print-run of main newspapers of Petrozavodsk at the beginning of each year. 

Newspaper 1989 1990 1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 

Leninskaya pravda/ 
Severnyi Kurier 

133 126 95 95 35 28 30 25 21 14 

Komsomolets/ 
Molodezhnaya gazeta 

48 54 54 35 45 27 15 8 5 5 

Neuvosto-Karjala/ 
Karjalan Sanomat 

9 11 9 9 3 2 2 2 2 2 

Novosti dlya vsekh -- 15 17 12 8 -- -- -- -- -- 

Nabat Severo-Zapada -- -- 15 15 10 -- -- -- -- -- 

Oma mua -- -- 3 3 1 1 1 1 1 1 

Petrozavodsk -- -- 18 35 40 51 48 39 40 36 

Kareliya -- -- -- -- 5 6 5 5 7 6 

TVR -- -- -- -- 50 60 65 62 70 71 

Ves Petrozavodsk/ 
Guberniya 

-- -- -- -- -- -- -- 11 28 39 

Nablyudatel -- -- -- -- -- -- -- -- 3 3 

Total circulation 189 219 210 204 197 180 171 161 182 181 



 

110 
 

the journalists tried to wrest control from the Komsomol district committee. In October 

1990 the journalists registered the newspaper in Moscow as multi-regional newspaper, 

but after losing the ownership battle in court it made plans to set up its own youth 

newspaper (which, however, were never realised). The conflict had a negative effect on 

circulation, but this was felt first at the end of 1991 and through 1992. In the other 

newspapers in Karelia the journalists became co-publishers without major conflicts. 

After the August 1991 coup failed, the three major Karelian newspapers changed 

their names: Leninskaya pravda became Severnyi Kurier (Northern Courier), 

Komsomolets was renamed to Molodezhnaya Gazeta Karelii (Youth newspaper of 

Karelia) and Neuvosto-Karjala became Karjalan Sanomat (News of Karelia). This 

process had started even earlier: Leninskaya pravda had already had discussions about 

renaming the newspaper and in November 1990 and “Severnyi Kurier” appeared as the 

title of the first page of the news section. Furthermore, in 1991 “Molodezhnaya Gazeta 

Karelii” became the subtitle for Komsomolets and in Neuvosto-Karjala the word 

Karjala appeared in larger type than the word Neuvosto. 

Two other newspapers were founded in the beginning of the 1990s: Oma mua 

(Own Country), the first newspaper in the Karelian language; and Petrozavodsk, a city 

newspaper whose orientation was more popularistic. 

The independent, politically oriented newspapers lost their chance for survival in 

the economic crisis that followed the liberalisation of prices at the beginning of 1992. 

They managed to survive until the middle of 1993, but were then forced to close. The 

economic crisis affected also the traditional newspapers. As early as the beginning of 

1992, an editorial in Severnyi Kurier warned its readership that the newspaper lacked 

almost three million rubles. This was a large sum compared with the 2.5 million rubles 

in 1992 subscription revenues collected at the end of 1991. The newspaper tried to 

make up the difference with advertisements, but eventually had to inform its readers 

that subscriptions would be cancelled at the end of June, after which a new and higher 

subscription rate would be introduced. 



 

111 
 

Nevertheless, the economic crisis created conditions in which new and more 

flexible newspapers could flourish. Petrozavodsk was sold mostly in kiosks and rising 

costs could be covered by raising the cover price, which rose from 80 kopecks to six 

rubles in 1992 and to 60 rubles at the end of 1993. Another newcomer, TVR 

(Televidenie, radio and reklama, [Television, radio and advertisement]) was launched 

in May 1992 when the simple 4-page program of the local state television company ran 

out of money and re-emerged as an 8-page tabloid with stories and advertisements in 

addition to TV and radio program listings.  

As a result of the new subscription rates, Severnyi Kurier had lost more than half 

of its circulation by the end of June 1992. Also Petrozavodsk had to cancel 

subscriptions, but its circulation dropped only temporarily and by the end of the year 

was back to over 30,000 copies. TVR became the newspaper with the largest circulation 

at the end of 1992. Severnyi Kurier and TVR each had a circulation of 40,000.  

Within the space of a year a press market dominated by single leading daily paper 

was transformed into a pluralistic market dominated by weekly newspapers. This trend 

continued through 1993 and 1994 when economic difficulties remained. For a time 

Molodezhnaya gazeta could challenge the other newspapers by providing lower 

subscription rates with the support of a sponsor, the Kondopoga paper mill, but the 

newspaper gradually lost its position among the widely read papers. The figures in 

Table 2 indicate that the drop in total circulation was not so big as was often reported. 

The main change was the rise of weeklies and the decline of daily newspapers.  

The change of editorial policy also affected Karjalan Sanomat. The main part of 

its circulation (70-80%) was in Finland where it was read mainly by left-wing activists. 

When the newspaper started to publish more pluralistic views (e.g. advocating the 

reunification of pre-war Finnish territories to Finland), the readers protested and this, 

with the threefold increase of subscription rate to Finland, caused the loss of almost 

two-thirds of the circulation in Finland.  Karjalan Sanomat also lost a large number of  

its journalists through emigration to Finland. To counterbalance these negative 



 

112 
 

developments, new life was infused into the newspaper by Finnish journalists and 

students who came to Karelia to practice journalism and contributed their considerable 

experience and working practices to the paper. 

A more stable period of development began in 1995 when prices rose less rapidly. 

The weeklies dominated the market but were in heavy competition with one another. A 

new weekly was founded in 1996 when a group of journalists left Petrozavodsk and 

tried to launch an evening paper, Ves Petrozavodsk (The Whole Petrozavodsk). When 

this endeavour failed they started a successful weekly instead, Guberniya (Province). 

The only remaining daily paper, Severnyi Kurier, gradually lost its circulation. In 1996 

a quality weekly Nablyudatel (Observer) was started but reached only a small 

circulation of 3,000 copies. 

In 1997 the leading circulation belonged to weekly TVR-Panorama with 65,000 

copies. It was followed by the weeklies Petrozavodsk 38,000 copies and Guberniya 

33,000. Severnyi Kurier had dropped to 16,000, but it was still the only daily (coming 

out five days a week). The circulations of the other newspapers, such as Molodezh-

naya gazeta Karelii, Nablyudatel and the new government organ Kareliya, were less 

than 6,000. The minority newspapers played only a minor role: the Finnish Karjalan 

Sanomat was printed in 2,000 copies twice a week and the Karelian weekly Oma Mua 

in 1,000 copies. A common characteristic of the successful newspapers was that they 

were mostly sold at retail and only 15-30% of circulation was through subscriptions. 

The economic crisis of 1998 did little harm to the Karelian press and it soon 

recovered. For example, in January 1999 Severnyi Kurier started to publish a Sunday 

issue which was sold only at retail in Petrozavodsk and surrounding small towns. 

Severnyi Kurier could also stabilise its print run to 14,000.  

The Karelian press market has become more pluralistic and more competitive, but 

the daily newspaper is no longer the most successful sector of the press. A weekly more 

easily than a daily can be distributed through retail and by mail to remote areas (many  

villages get mail only twice a week). The daily could not compete with prices and its 



 

113 
 

content continued to cater mainly to an elite public with homogeneous political views. 

The apparent division of the press into “elite” and “popular” newspapers has not 

resulted in a typical popular and a typical elite press. The popular newspapers resemble 

their Western counterparts more than the elite papers do. Severnyi Kurier continues to 

support established political standpoints whereas Nablyudatel tries to follow more a 

non-partisan line. Most papers belong to popular press, which pays considerable 

attention to the political scene (although everyday life, social problem and the like are 

not defined as political issues in the Russian context). 

The rise of weeklies has had a negative impact on the local press outside 

Petrozavodsk. Small local papers have suffered from administrative control and lack of 

resources (they attract very few advertisers) and weeklies can compete with them more 

easily than dailies can. Almost all local papers have lost the major part of their 

circulation. In some districts a new local papers (in one case a joint paper for several 

districts) was founded to counterbalance the newspaper controlled by the public 

administration. 

 

Changing journalism 
in a changing society 

 

The structure of the Karelian press has certainly changed, but perhaps an even more 

radical change has been in journalism. The rest of this chapter points out some of the 

changes that have occurred in the practice of journalism by the adapting of contem-

porary Western (Finnish, Swedish, American) ideas on the development of journalism 

to the Russian reality. Previous studies on changes in Soviet and Russian journalism 

(e.g. Murray 1994, Schillinger & Porter 1991) have concentrated mainly on journalists 

and structural changes in texts. There have been almost no  

 



 

114 
 

studies how journalism has constructed reality in different phases of its development. 

The changes in Russian journalism are analysed using both quantitative and 

qualitative instruments. The quantitative study includes the geographical orientation of 

news reports, the quantity of different kinds of texts, and the main actors and topics 

studied; the qualitative study concerns the ways in which reality is constructed and how 

particular seasonal topics are presented. Also studied is how social problems are 

defined and constructed. 

The present analysis is based on the work of Jean Chalaby (1996) Jan Ekecrantz 

and Tom Olsson (1994, and Ekecrantz 1997), Risto Kunelius (1996) and Michael 

Schudson (1978) concerning the development of journalism in the US, Britain, Sweden 

and Finland. Their ideas have served as guidelines for this analysis of the Russian press. 

Schudson argued that the idea of impartial “objective” news was the social 

product of the democratisation of political, economic and social life in the nineteenth 

century and the beginning of the twentieth. The growth of the democratic market 

society opened up ways for the development of the news in the 1830s. Later, in the 

1920s, when faith in democracy and the market was badly shaken, increasing doubts 

about the possibility to be “objective” prompted the growth of professionalism and “the 

ideal of objectivity” as a viable attitude and work method for achieving the ideal results 

(Schudson, 1978: 154-155). 

Similarly, Ekecrantz and Olsson (1994) link the development of Swedish 

journalism with social development. They conclude that journalism has gradually come 

to occupy a central place as “initiator and organiser of the public dialogue. It appoints 

‘leading’ experts. Journalists also play the role of experts themselves” (Ekecrantz, 

1997: 410.) Even earlier, journalism had reported on or participated in the public 

discourse, but in the 1980s “media have incorporated what was formerly the more 

autonomous social and political communication in society, and they seem less interested 

in representing the discourses, more intent on controlling them, or even producing 

them” (Ekecrantz, 1997:  



 

115 
 

408; see also Ekecrantz & Olsson, 1994). The society that emerges in journalism has 

become more actively edited by journalists. 

Kunelius (1996), who has studied the development of news narration and forms of 

“hard” news, points at the growing narrative independence and transparency of 

journalism in relation to news sources. According to Kunelius the result of this 

development is a “professional news form” in which the news defines the nature of 

communication and the sources are filtered through a certain mode of news reporting.  

The rules of news reporting give the reporter a certain competence in dealing with 

difficult issues, but this competence is restricted by the very discipline that produces it 

(Kunelius, 1996: 246). These conclusions are very similar to those drawn by Ekecrantz 

and Olsson.  

Chalaby (1996) defines journalism as an Anglo-American invention in that 

American and British journalists invented the modern conception of news and proper 

journalistic discursive practices such as reporting and interviewing. Journalists in other 

countries imported and adapted the methods of Anglo-American journalism.  

Chalaby also explains why it was more likely for journalism to develop in the US 

and Britain than in France. The cultural origins of Anglo-American journalism are based 

on the fact that “the press grew independently from the literary field” and was able to 

create practices that were purely journalistic. Political origins are based on the two-

party system and majority consensus, whereas in France “the space of political 

positions was wider and the field of political possibilities more open”. Economic origins 

include the rapid development of the market for advertisements which generate revenue 

and secure a measure of political independence for the press. (Chalaby, 1996: 316-320). 

The research on the development of journalism in Northern and Western Europe 

and the US gives us some idea of which elements of change were important elsewhere 

and what to look for in the Russian case. The analysis in this chapter is based on 

categories that the author has become familiar with through practical experience, mainly 

from Finnish journalism, and theoretical study  



 

116 
 

of British and American journalism. Although there has been a variety of journalistic 

styles even in these three countries, certain ideas on the making of journalism are more 

common and dominant than others, which makes it possible to speak about a “Western 

mainstream journalism” – it is this mainstream journalism with which the Russian 

reality is being compared here.  

This analysis is based on the journalistic changes that occurred in the  traditional 

regional newspaper Leninskaya Pravda/Severnyi Kurier during one week in the years 

1985, 1989, 1993 and 1997. Each year has been analysed separately and the results 

summarised at the end. The choice of the week 10-16th September makes it possible to 

follow whatever changes occurred in the coverage of seasonal topics, which for the 

second week of September had to do with the harvesting and preparation for the coming 

winter. The comparison of journalism in every fourth year makes it possible to reveal 

differences and changes, but it is not possible to specify when exactly these changes 

occurred.  

Table 3 gives an overview of the changes that took place in journalism over the 

four periods studied. The variables were chosen using Ekecrantz (1997) as a basis, and 

also by delineating certain aspects that emerged from the data. 

1985: Soviet Journalism 
In 1985 Mikhail Gorbachev’s election to the post of secretary general of the CPSU 

marked the beginning of perestroika and glasnost and the collapse of the Soviet Union. 

In journalism the first signs of a more open criticism began to appear, but by and large 

journalism followed established Soviet practices; there had been similar campaigns of 

openness and criticism even before Gorbachev. 

Many of the stories were written by persons who were not part of the newsroom 

staff. This was a typical characteristic of Soviet journalism, which emphasised the 

participation of “the people” in doing journalism. According to Soviet doctrine only 



 

117 
 

Table 3. Comparison of journalistic strategies in different years 

 1985 1989 1993 1997 

Leading type of 
newspapers 

Communist partisan 
daily 

Communist partisan 
daily 

Apolitical weekly Apolitical weekly 

Secondary type of 
newspapers 

Communist partisan 
semi-daily, 3 / week 

Non-communist 
partisan, pluralist 
weekly 

“Democratic” political 
daily 

Semi-political weekly 
and “democratic” 
political daily 

Main content in 
daily newspaper 

Journalistic story Journalistic Journalistic Journalistic 

Secondary 
content  

News agency material Letters to the editor Advertisements TV-programming 

Stories in the 
first page 

Political articles,  
campaign stories, 
some problems stories 

Political articles, 
problem stories, more 
news than before 

News, feature  News, editorials,  

Geographical 
focus 

Local, national, 
international 

Local, national Local, increasingly 
mixed 

Local, mixed 

Type of events Processes, cyclic 
events 

Processes, discussion Processes or unique 
news 

Unique news, processes 

Time Cyclic, past and 
present 

Present and future Past and present Present 

Actors Groups, institutions Institutions, individuals, 
groups 

Individuals, insti-
tutions, institutional 
representatives 

Representatives of 
institutions, individuals 

Communities We and the others,  
little division in own 
society 

We, increasingly 
opinion groups 

Smaller, increased 
divisions in own society 

Smaller, sometimes 
large like the nation  

Journalism and 
the other 
institutions 

Journalism gives 
space to other 
institutions 

Journalism gives space 
to other institutions, but 
also criticises them 

Supports and criticises 
other institutions 

Provides the point of 
view of other 
institutions 

Dominant events Campaigns, 
processes, plans, 
production, 

Discussions, campaigns, 
reforms, shortcomings,  

Conferences, seminars, 
visits from/to other 
countries, crime 

Opinion polls, crime, 
problems and solutions, 

Social problems Shortcomings in 
production and 
services 

Shortcomings in 
services, lack of 
information 

Everyday harms, street 
children,    

Lack of resources in 
public services, 
mismanagement, 

Effects of social 
problems 

Harm to society Harm to individuals Harm to some 
individuals 

Harm to everyone or to 
weak groups 

Reasons for 
social problems 

Lack of discipline, ill-
will, decisions not 
implemented 

Nothing works,  
it has always been like 
that 

No visible reason, 
individuals themselves 

Lack of resources,  

Solutions for 
social problems 

Effect decisions  
better, discipline, 
punish the guilty 

Nothing to be done. 
Administrative 
measures. 

Administration will 
solve them, nothing to 
be done. 

Administration has 
started to or will solve 
them 

Seasonal stories Harvesting, forestry Harvesting, Harvesting, but less 
than before 

Provision of coal for 
winter 

Coverage of 
seasonal stories 

Campaigns, positive 
and negative news 

Campaigns, but also 
news sources (mostly 
negative) 

News stories Features, news stories 



 

118 
 

persons directly engaged in production could report objectively on the real state of 

affairs in any sector of the economy. Letters to the Editor and texts written by external 

authors took up a fifth of the space. Material from news agencies and various official 

sources (speeches, etc.) took up a third, and less than a third of the page space 

contained the journalists’ own texts. The remaining page space (ca. 13%) contained 

miscellaneous items. 

The ideologically most important texts were placed on the front page. The second 

page continued with the topics and themes presented on the front page. The third page 

was devoted to foreign news or culture and on Sundays to human interest stories. The 

last page contained cultural, sport and human interest stories, and on occasion foreign 

news and crime reports as well. 

The most important topics were the economy and working life. The paper reported 

on the harvest and forestry (the forest workers’ day was celebrated on September 15th). 

The most typical events reported in the Soviet press had to do with cyclic campaigns. 

The ongoing campaign in September 1985 concerned the end of the first-year plan, the 

harvest, the agricultural development program “Earth-90” and the housing constructing 

program “House-warming-85”. Success stories were reported on, but also stories about 

problems and there were encouraging editorials under the banner “Theme of the day”. 

A typical story included both successes and failures and its aim, which was openly 

stated at the end of the story, was usually to try to improve the economy: “A striking 

example of how we all should work”. Because the campaigns had such a dominant role, 

much of the newspaper content could be planned in advance. 

Although different official texts were ranked highly, they took up only 8.2% of the 

space. Gorbachev’s speech on the development of agriculture was published in full. 

Gorbachev spoke mainly in the name of the “central committee” or “we”, but occa-

sionally he used the pronoun “I” as well, which was unusual for a secretary general. 

The geographical orientation of the stories was mainly local (54% of the space), 

but there was also a strong emphasis on  



 

119 
 

national and international events. National events and events in other regions of the 

Soviet Union took up 17% of the space and international events another 17%. Only 4% 

of the space was devoted to stories that mixed geographical categories, usually Karelia 

and Russia. The main time orientation of the stories was the present, with little empha-

sis on the past or future – the future was the main time category in only 5% of the 

stories. 

The most important regions covered in the foreign news were Asia, the Middle 

East and Western Europe. Problems of capitalism were reported on as well as ongoing 

conflicts. US and West German support to the Afghan guerrilla and the Danish and 

British refusal to participate in the “Star Wars” program were news items. The war 

between Iran and Iraq was reported on from both sides: the Iraqi version was told by 

the TASS correspondent in Baghdad and the Iranian version by the TASS 

correspondent in Nicosia, Cyprus. 

Social problems were presented as issues that “affect us all”. Journalism was a 

participant in solving these problems and it looked for explanations and sought to 

encourage better performance. A typical problem story began with a description of the 

situation and the problem, then the person responsible was asked to explain the short-

comings, and this was then followed by a party decision that urged taking action of 

some kind. Irresponsibility or the lack of discipline was usually given as the main 

reason for the problem.  

The cause of the problems was seldom sought on the structural level; rather, the 

guilty parties were always individuals or groups who were usually pointed out by name 

– the bus depot did not provide enough buses or the construction unit did not repair a 

sport hall properly. If only the party decisions had been carried out as intended, and if 

everyone worked responsibly, the problem would not have arisen. The “individualisa-

tion” of social problems did not encourage the search for solutions on a structural level. 

The social system itself was above criticism. But this practice may have aggravated the 

problems instead and had a demoralising effect on the structural level. The persons in 



 

120 
 

authority were aware of the real problems in implementing party policy, but could not 

admit to it in public.  

The emphasis on “we” and on common interests was vital. Journalism reported on 

common issues that were familiar to the public. There was no need to put the event into 

context by presenting the background and other connections as is the case in the West-

ern mainstream news journalism. Soviet journalism contextualised the story differently: 

the story began with a presentation of the situation, the “news” was reported only after 

making this presentation, and at the end certain “conclusions” were drawn. The 

narrative voice of the text summarised the meaning of the news, encouraged even better 

performance or urged the correction of the problem in accordance with the party line. 

Many stories did not contain “news” as it is presented in contemporary North 

European mainstream journalism. For example, a story could report that a meeting had 

taken place but say nothing about its results, or the purpose of the story could be to 

remind readers about the start of the newspaper’s subscription campaign.  

In narrative terms, the closest Soviet journalism came to the Western concept of 

news were the short foreign news stories. They related facts, cited sources and usually 

did not comment directly on events (but indirectly through the choice of words, for 

example by labeling a figure in the news an “imperialist” or a “freedom fighter”). The 

explanation may be that foreign news was foreign, it had little relationship to the 

everyday life of Soviet people. Foreign news was not “our” news, except when the 

Soviet Union participated in international events. Even then, expressions like “our 

representative” were rare. 

Most of the other stories followed a different narrative strategy. They were either 

direct speeches by outsiders, who reported on production successes or commented on 

important topics of the day, or they were texts by journalists in which the writer’s voice 

was visible and where comments were mixed with facts. The external author could be a 

veteran in the field of pedagogy writing on child upbringing, a public prosecutor telling  

 



 

121 
 

about new laws, or the head of Petrozavodsk harbour writing about success in 

increasing production. 

The professional news form had little place in Soviet journalism. Journalism was 

part of the ideological apparatus and neither could nor should define the situations on its 

own or use quoted statements solely to prove its own conclusions. Journalism need not 

disguise its role. Soviet journalism did not try to set itself over the events it reported on. 

The events were not “up there”, they were on the same level as journalism and the 

general public. The aim of the news report was not to remain on the sidelines, but to 

influence the shaping of reality. Also, there was no need to set journalism over its 

sources or to doubt the sources, as this would only discredit the news reports. In Soviet 

journalism the function of external contributors was not to discredit a story but to give it 

greater credibility (at least according to the Soviet doctrine that emphasised the 

participation of the people in journalism). 

 

1989: Perestroika  
Journalism 

 

In 1989 the perestroika and glasnost policies continued, and Gorbachev and the party 

were still firmly in power. This period was characterised by open discussion and the 

search for alternatives. The collapse of the political systems in Eastern Europe was 

about to occur and the turbulence was felt even in the Soviet provinces.  

The outlook of the regional newspapers was still very much “Soviet”, but there 

were also differences. More stories were written by the newspapers’ own journalists 

and there was a sharp decline in the use of news agency material. The increase of space 

devoted to news reports by journalists (see Table 4, p. 126) came about partly because 

of the publication of long feature articles written by staff journalists.  



 

122 
 

Even more space was now given to the Letters to the Editor. Letters were 

important in Soviet journalism but the policy was generally to publish only extracts. In 

1989 this policy was changed and letters began to be published in full and were now 

printed several times a week in a special column (such as Letters of Debate) or on a 

page reserved for discussion (such as the Discussion forum of Leninskaya pravda). The 

previous unanimity and conventionalism were gone and many of the letters now dealt 

with a range of social issues, such as the campaign against alcohol or the relations 

between different nationalities of the Soviet Union. There was a plurality of views and 

these were no longer presented as the only correct ones.  

The practice of publishing the speeches of the secretary general continued. 

Gorbachev who used the first person pronoun only a few times in 1985, spoke in 1989 

clearly with his own voice, although the traditional we-forms and statements in the 

name of the party were also in evidence. Divisions within the party were becoming 

apparent and Gorbachev could not say everything on a general level, but was obliged to 

point out that the opinions he expressed were his own. Compared with 1985, the paper 

had become more lively. Photographs were not merely free-standing illustrations (with 

only a short story or caption attached); some were also related in some way to the 

stories. In some cases, the photographs were published a day after the story appeared in 

the paper. Most likely the stories aimed for a publication deadline that the photograph 

production could not meet. The growing emphasis on entertainment was seen in stories 

like “Does the Abominable Snowman Really Exist” and in a special weekly page for 

the elderly.   

The space devoted to production figures and achievements declined. The harvest 

was still reported on as a main event, but the stories had become shorter and the space 

given to this topic was only half of that in 1985. There was more criticism and reports 

of shortcomings and failures and fewer success stories. The stories were no longer 

balanced by a presentation of successes to compensate for the failures. Other than the 

yearly harvest, no mention was  



 

123 
 

made of special campaigns and production figures were given less coverage than in 

1985. 

The paper aimed to come closer to real life by introducing the post of “journalist 

on duty”, a person who answered phone calls during special hours and who tried to 

respond to the questions and worries of the newspaper’s readers in a column published 

twice a week. 

In Soviet journalism Letters to the Editor dealt with social problems presented as 

problems affecting everybody. In 1989 the letters had changed: they were more per-

sonal, it was no longer necessary to link the personal with the general and common-

place. The paper also published more letters in full whereas before they were used as 

material for stories. The problem was defined, the persons responsible were named, but 

the solution was sought in relation to individual needs more than in the carrying out of 

party decisions. However, the public authorities were still expected to solve the 

problems. In Letters to the Editor or in phone calls referred to in the stories, citizens 

could protest against sugar shortages or inefficient public services in a new suburb. 

The increasing interest for domestic affairs caused a decline in the space allotted to 

foreign news. The space of local (Karelian) stories increased only a little, from 54 to 

60%, but the space for stories that referred to the Soviet Union in general or to other 

regions in the Soviet Union increased to 25%. In addition, 7% of the space (compared 

with on 3.5% in 1985) connected Karelia and the Soviet Union in general. The foreign 

stories took up only 7% of the space and of this amount the stories that did not refer to 

the Soviet Union or Karelia dropped from two-thirds to one-third.  

A proper foreign news section could be found only twice in the six issues of the 

week under study. The foreign news told mainly about conflicts in third-world countries 

(Namibia, Angola, Nicaragua, Salvador). Examples of stories that connected local 

events with international events were the report on the visit of a party delegation from 

East Germany and a visit by a French theatre troop in Petrozavodsk. There was also a 

large combined story based on material published in The Duluth News-Tribune (USA), 



 

124 
 

in which the readers were informed about the salaries of celebrities in the USA, 

kangaroos in Duluth zoo and a senior citizens’ marathon race. 

Stories about social problems had also changed. The problems were closer to 

everyday life: sugar and milk shortages, improper control of the amount of nitrates in 

vegetables, the lack of petrol, problems with the harvesting and the scarcity of shops in 

a new suburb. It was no longer necessary to present the positive side along with the 

negative. A news story could report that the helpers who should be working with the 

harvest had not turned up at the camps or that there was no guarantee that the 

vegetables sold in the market did not contain an excess of nitrite.  

A typical problem story of 1989 concerned the sugar shortages in the city. There 

was not enough sugar in the shops to meet the rationing cards quota, shops and the 

people were angry at having to go from shop to shop to find sugar. The journalist 

investigating the situation found that the sugar factory had intended to publish the 

timetable for distributing the sugar, but that the shops had refused to post the timetable 

because the sugar transport was a day late. The journalist concluded the story with the 

words: “So, a decision has been reached but not carried out. This means that besides 

the lack of sugar and information, the conscientiousness of the persons responsible in a 

previous stage is lacking. Who benefits from this state of affairs?” 

As in 1985 the reason was the lack of discipline, but the solution could no longer 

be found in a better implementation of the decisions and punishment for the persons 

responsible. Indeed, no solution was proposed at all. If journalism in 1985 was 

disruptive at the structural level, in 1989 it was openly demoralising: everything went 

on as before, there were no solutions. 

The reader was no longer a journalistic object to whom the Party spoke, but a 

consumer on whose behalf journalists opposed the authorities, thereby encouraging the 

public’s distrust of the authorities and society in general and giving greater legitimacy to 

expressions of discontent. The increasing discussions about right and wrong answers 

added fuel to this state of affairs. The society  



 

125 
 

was destroying the old truths and constructing some new ones. 

The narrative strategies had also begun to change. In many stories the narrative 

voice of the text was less visible than before and conclusions and points of view were 

not expressed as openly as before. The typical Soviet style of storytelling was still 

dominant: a story started with a description of the situation and of the background and 

only after that were the changes and results presented chronologically. 

 

1993: journalism  
in search for a new role 

In September 1993 almost two years had passed since the collapse of the Soviet Union. 

The collapse was followed by an economic crisis, the decline of industrial production 

and the beginning of economic reconstruction. The political conflict between the 

president and parliament was aggravated in November 1993 when the parliament was 

disbanded by force. At the same time, the press structure had changed dramatically. In 

Karelia Severnyi Kurier was no longer the leading newspaper and its circulation had 

dropped to 31,000. It had also changed its status from a communist organ to an 

independent, journalist-owned newspaper and its political orientation shifted from 

communist to “democratic” (e.g. it supported pro-Yeltsin and pro-market reform ideas 

and opposed the communists and nationalists). 

The most striking change in the appearance of the newspaper was advertising (see 

Table 4). Advertisements took up 22% of the space; 85% were commercial ads and 

15% small classified ads. The most important advertisers were car shops and money-

lending enterprises. Advertisements were usually placed on the third page and the back 

page. 

The front page, which before was often devoted to ideologically important stories, 

in 1993 was more news-oriented. A large  



 

126 
 

Table 4. Use of space in Leninskaya pravda / Severnyi Kurier (%) 

 1985 1989 1993 1997 

Journalistic material 75,2 69,6 61,4 63,4 

of which   written by journalists 31,4 42,6 39,3 50,2 

                 written by outside writer 16,1 15,9 8,1 3,2 

                 from news agencies and other newspapers 27,7 11,1 14,0 10,0 

Letters to the editor 3,4 14,3 3,3 5,1 

Official material (speeches, laws etc.) 8,2 2,9 -- 2,1 

TV-program, weather etc. 5,3 5,4 8,3 14,1 

Advertisement 3,2 3,0 22,2 9,9 

Other (nameplate, etc.) 4,8  4,8 4,8 5,4 
 

part of the front page was devoted to short news items. The amount of text written by 

journalists had grown and external writers were less in evidence. When an external 

author was allowed to publish a story, the topic was usually one requiring special 

knowledge or authority. Furthermore, some documents were published in full, such as 

the letter by the Association of Karelian Artists protesting against the murders of artists. 

The number of Letters to the Editor had declined significantly. The letters dealt 

mostly with the everyday affairs of individuals, personal war memories, stories about 

old people, conferences etc. Earlier many of these would have been published as news 

stories written by non-staff writers. The number of complaint letters had also declined. 

The letters were published mainly in the Saturday issue under column “From the mail of 

the week: Our contemporary life”. The only public discussion was about the new 

constitution of Karelia. 

Many of the news stories were based on letters or phone calls from readers. 

Journalists were asked to investigate why there was no bathwater in the Kukkovka 

district or what was going on in Karelian television. Journalism had lost its status as a 

public dis- 

 

 



 

127 
 

cussion forum, but it had preserved its role as public investigator and the place for 

explanations or for lodging complaints. 

In Soviet journalism the geographic orientation was almost always limited to one 

region at a time. In 1993 an increasing number of stories mixed geographical categories: 

stories linked Russian events with Karelian and Karelian with foreign countries. This 

had occurred very seldom in 1985. The amount of space devoted to foreign news had 

grown from 7 to 20%, mainly because of Karelia/Russia’s increased co-operation with 

foreign countries. Severnyi Kurier published only 20 foreign news items, which it had 

received from the RIA news agency. Many of these items concerned the CIS-countries 

or events in which Russia had a role, such as the processing of the support project for 

Russia in the US Congress. The other regions of Russia also received more attention 

than before; there were reports on the price of petrol in Moscow, militia maneuvers in 

Vladivostok and the refusal of the local authorities to register a Cossack organisation in 

Khabarovsk. 

The traditional autumn campaign in connection with the harvest was still given 

coverage, but the emphasis had changed from a campaign to a newsworthy event. The 

paper reported on attacks by local youth on students who were helping with the harvest 

and broadened the story by interviewing an official of the Ministry of Agriculture.  

The share of the representatives of various institutions among the actors mentioned 

in the news stories had grown from 17 to 24%, whereas the share of various collective 

groups had fallen. An important indicator of an increased variety in coverage was the 

rise in the number of women among the actors from 17% in 1985 and to 27% in 1993. 

There no longer seemed to be any social problems that harm the whole society, as 

was the case previously. The Letters to the Editor concerned individual problems that 

were not presented as being harmful to society as a whole. The problems harmed only 

the individuals in question, such as the difficulty to obtain a visa to travel abroad and 

the negligence of the travel organiser. 

Problem stories written by journalists concerned such problems as the water 



 

128 
 

shortage problem in the Kukkovka district (in Petrozavodsk) and the fate of a street-

child who had visited the newsroom. The story about the Kukkovka water problem 

reported as news – what had happened and why, and what was being done about it. 

There was no search for the guilty party (or query as to why the people had not been 

informed about the repair works that had caused the brake in the water main). The story 

emphasised the active role of the press in investigating the story (the initiative came 

from individual citizens who called the newspaper), but also supported the official 

standpoint of the authorities. 

Another story about social problem presented to the readers a street-child who had 

turned up in the newsroom. The story in interview form concluded with a comment by 

the reporter: “I do not want to comment on this simple but awful story. I do not know 

how much is the truth and how much is a lie, or if it is a pitiful tale and that lending a 

helping hand would not be amiss. Some readers might find it an interesting little story to 

read with their morning coffee, a story about a fairheaded boy named Tolya Prokhorov 

who would like to be a driver but who is unlikely to ever become one.” 

It was not considered necessary to moralise or consider what should be done. The 

story told the readers about the life of a street-child as an interesting phenomenon. The 

function of journalism was not to solve the problem, but to tell about how other people 

live. In Soviet journalism this kind of distancing and non-commenting journalism would 

not have been possible, but corresponds well with Western mainstream or popular 

journalism. 

Many of the stories had come closer to the ideal of the invisible and independent 

role of the own voice of the text. The own voice was recognisable in many stories but 

seldom commented on them, emphasising instead the actions of the journalist. There 

were also other examples where the own voice of the text was made visible; for 

example: “We have already begun to drop the idea that the Karelian capital has become 

a place where most of the prestigious international happenings are arranged” or “As we 

have already reported…”, a phrase at the beginning of a story about a conference. The 



 

129 
 

use of “we”, however, no longer divided the world into “us” and “them”, but was used 

as a narrative strategy to create a sense of communality between the journalist and the 

readers or in reference to the newspaper itself. 

However, the newspaper tried to be a participant in social processes instead of 

being merely a neutral observer. For example, a news story about an initiative to choose 

the city dweller of the year emphasised the role of the newspaper in looking for this 

person: “SK is ready to support the initiative of the city authorities and offers its pages 

for a discussion of the candidates”. 

 

1997: a mixture of  
the old and the new 

By 1997 Severnyi Kurier was no longer the leading newspaper of Karelia, although it 

was still the only daily paper. The non-political weeklies, which had competed with SK 

on an equal basis in 1993 had taken the lead in 1997. Journalists had taken control of 

over 50% of the page space of the newspaper (compared with 30% in 1985), and the 

major share of the remaining space was covered by advertisements, television 

programming information and similar non-journalistic items. 

The growing importance of television was visible even in Severnyi Kurier . 

Compared with the three channels in 1985 and 1989 and the five channels in 1993, the 

paper in 1997 now published the program schedule for 11 channels. The weekly 

television programming took up two pages in the Saturday issue (eight pages in all for 

the week). 

The growing share of material produced by journalists indicates that Russian 

journalism is approaching a journalist-controlled professionalism. However, some of the 

recent changes seem to suggest a return to former practices. Certain press releases and 

official texts were published in full, which did not occur in 1993. This could be 

explained partly by the reorganisation of the  



 

130 
 

press services, which had started to provide material that could be published in full, and 

partly by closer links journalism now had with administrative sources. There was also 

increasing political agitation in addition to the news narrative, which indicates both the 

continuing political role of Severnyi Kurier and the intensifying of political 

confrontation. 

The typical news of the week no longer concerned the seasonal campaigns at 

harvest time. There was only one news item concerning the potato harvest. In place of 

the harvest, a new seasonal story had appeared: the heating of apartments in winter. 

This switch gives an idea of a society in process of change: agriculture, which used to 

be a commonplace campaign topic, had become the private business of individual 

farmers and companies, but the sufficient supply of heating material, which had been 

taken for granted before, was now a major issue of public importance which the 

newspapers covered. However, the coverage was no longer in the form of a campaign; 

rather, the preparations for winter were reported as a feature in which some we-forms 

were used; however, the responsibility for making adequate preparations was not on 

“us all” but on the city authorities which, according to the newspaper, were doing a 

good job. “We” referred also to the newspaper, whose role in reporting the preparations 

was emphasised. 

The journalism of 1997 presented a mixture of new and old practices. For 

example, Severnyi Kurier published lists of enterprises that had not paid their 

contribution to the pension fund, giving the names of the directors, but it did not 

condemn the practice as was the case under Soviet journalism. The use of whole names 

was becoming more frequent (the Soviet practice was to use only surname and the first-

name initials). Already over a third of the stories gave the whole first name of the 

author, which was very unusual even in 1993 (only 2% of the stories gave the author’s 

name). The use of the whole first name became more common in news texts as well. 

The mixture of popular and high culture (a common phenomenon in contemporary 

Russian culture) was clearly visible in  



 

131 
 

Severnyi Kurier. The paper published a weekly horoscope, entertainment news and 

criminal chronicles and its Letters to the Editor often had high emotional content. In 

addition, over 12% of the stories related to human interest topics, such as animals, 

celebrities or curious points of history. 

The share of stories relating to Karelia had grown somewhat with the decline of 

Russian stories. The share of foreign news remained at 20%. In general, the use of 

geographic categories changed hardly at all. Severnyi Kurier had switched news 

agencies from the state-owned RIA to private Interfax, which did not provide news 

from outside the former Soviet Union, and its foreign news was either related to Russia 

or taken from other sources. Severnyi Kurier also published a special section with 

entertainment news, including reports on Arnold Schwarzenegger buying a new car and 

on Robert Redford’s 60th birthday. There was also an article on long-lived persons that 

had been translated from Newsweek.  

In 1997 the most important group among the actors figuring in the news stories 

were representatives of various institutions, whereas references to non-affiliated 

persons decreased. The society of Severnyi Kurier, for example, was now referred to in 

the news more often by its individual representatives than by its own name. Compared 

with 1985 the share of institutional representatives mentioned in the news almost 

doubled from 17% to 30%, whereas references to the institutions by name alone 

decreased. During the same period, the share of women among the actors in news 

reports had fallen to 19%, nearly the same level as in 1985. These changes may be an 

indication of both the growing dependency of journalism on official sources and the 

growing personalisation of the institutions. 

There were more Letters to the Editor in 1997 than in 1993. During the sampled 

week Severnyi Kurier published 18 letters compared with 10 in 1993. Letters were 

published in special columns under the headings “Letters to SK”, “Letters about the 

Powerholders” and “Conflicting Opinions”. The letters were not complaints, which had 

usually been the case before, but speech  



 

132 
 

acts in a public discussion. The authors commented on the monetary reform, asked 

where to study the Karelian or Finnish language, demanded changes in the leadership of 

Karelia and praised the mayor of Petrozavodsk. In the Soviet Union the press had 

compensated for the lack of a civil society, and it filled the same function in 1997: if a 

citizen found a dog left behind at a bus stop, he or she wrote about it in a letter to the 

editor. 

Many letters commented on stories that had been published in the newspaper. A 

reader wrote that his words had been misinterpreted when his previous letter had been 

edited. Some of the letters were also about events that had not received coverage 

elsewhere, such as the letter by the director of the Onega tractor factory museum on the 

work of the museum or on the sightseeing visit by Karelian invalids to Finland.  

The items published under the headline “Conflicting opinions” debated the 

question of prepaid university education: one writer opposed the education institutions’ 

monopoly and another commented that prepaid education was not part of market 

economy that the majority had already chosen. The rector’s defence of the new system 

was recorded in an interview by a journalist although it was published in the discussion 

section of the newspaper.  

A new link between the newspaper and the readers was forged by means of instant 

opinion polls in which a few citizens were interviewed on the street (or other public 

place) about a wide range of topics, everything from what characteristics should a 

future president of Russia have and what did they think about a recent monetary reform 

to how they spent their summer vacation. 

Some of the news stories dealt with social problems, pointing out the lack of 

resources and giving examples of mismanagement, but also emphasising the positive 

role of the administration in solving the problems. An example is the article about 

school lunches published under the headline “Nice food, tasty food”, which reported 

that all the children at a particular school received a free lunch although the school 

lacked sufficient funds for that purpose. The story also revealed that the suppliers 



 

133 
 

charged exorbitant prices and delivered products of poor quality; it was also disclosed 

that the administration would declare an open competition among producers if the 

current suppliers continued with these base practices. 

The story made little effort to make common cause with the readers, rather it 

presented facts about the administration. The own voice of the news was less visible 

than before; problems were explained in common-sense terms (“It is clear that…”), but 

did not challenge the administration’s point of view. The own voice of the story did not 

comment on the situation (except through the ironically worded headline). The focus 

was not on a guilty person or institution unless by guilty party was meant the producers 

who supplied the schools or the administration that tolerated their poor performance.  

In narrative terms, the own voice of the stories was usually both invisible and 

independent (apparent to some extent in 40% of stories compared with 16% in 1985 

and 37% in 1993), but there were few direct quotes. Some stories were full of facts but 

the sources of the facts were not mentioned at all. Nevertheless, many of the stories 

filled the requirements of “professional news narration” (which according to Kunelius, 

writing in 1996, are stories that include brief quotes from the sources in transparent and 

independent narration of the voice that is telling the news) to a greater extent than 

before, and journalism was steadily adapting this mode of reporting the news.  

The rhetorical “us”-mode was applied in commentaries and editorials such as “Of 

what can we be proud?” (headline) and in news articles such as “Meeting with our own 

and Finnish businessmen” (news item). A further indication of the changes taking place 

was that “we” referred more and more often to a smaller group, such as the people who 

had lived in Leningrad during the siege or the workers of a single company.  



 

134 
 

Conclusions 
The Soviet press was traditionally political and administration-oriented. Its task was to 

influence the public and support various campaigns. Critical coverage of campaigns and 

the actions of the public authorities was not encouraged. Soviet journalism was engaged 

in constructing a society that overtly emphasised collective and common values, but 

privatised the reasons for social problems. On the one hand, it gave a voice to the 

people, but on the other it set the limits for this voice. It could be said that journalism’s 

role, whether assigned or assumed, was dysfunctional because it promoted the process 

of social disintegration that others had initiated. 

Russian journalism is currently moving in the same direction that Western 

journalism has been moving for the last 150 years. However, the process of 

development has not followed a straight line, nor has it been one-dimensional, which is 

apparent even within the short time period covered by this analysis.  

Among the major changes in Russian journalism is the growing control of the text 

by the journalists themselves. Journalists have also begun to quote other sources in 

presenting “the facts”, but ensure at the same time that it is they who decide the 

context. Russian journalism is no longer focused on agitation and campaigns in which 

the people should participate. The other side of the coin is that this kind of journalism 

does not offer readers the possibility to question the reality being presented. Journalism 

tells some interesting stories and displays the world to the audience, but the public is 

seldom invited to participate in or to have second thoughts about what the newspaper is 

reporting on. 

The use of official information and non-staff writers tells us a lot about the power 

structures surrounding Russian journalism. What is important is not whether this 

information is true or not, but that “the real state of affairs” is reported on by an official 

writing the article under his or her own name and not by an investigative journalist. In 

Western mainstream news journalism,  



 

135 
 

outside information is either “specialist knowledge” or “opinions” framed by 

journalistic interpretation. In Western journalism if a fact (especially a statistic) is cited 

in a direct quote, it might even have less credibility with the readers than if it was 

presented as a “fact” by the own voice of the news. In Soviet journalism the use of 

official sources and external writers gave, on the contrary, more credibility (at least 

from an official point of view), and this may have preserved to some extent even in 

contemporary Russian journalism.  

The division between quality newspapers and the popular press is a long-standing 

feature of Western journalism. Something like this division has begun to appear in the 

Russian press (see e.g. Lange 1997: 190), but it is not the division between quality in 

the sense of balanced, sophisticated, unemotional reporting and popular in the sense of 

entertaining, populist, partisan, emotional reporting. The popular newspapers are more 

like their Western counterparts than are the “quality newspapers” which, at least in 

Karelia, tend to mix popular features with quality features. The latter are sometimes 

openly partisan and, to some extent, continue to fill the role as a forum for public dis-

course: they declare their ties with the public, pay considerable attention to the Letters 

to the Editor and try to advise readers. This strategy has not been very successful, how-

ever, considering that the circulations of the old-style newspapers have declined and the 

new, more entertaining and apolitical newspapers have attracted a new set of readers. 

The new press has largely rejected journalism’s traditional role and has openly 

declared its indifference to politics. If the traditional journalism of the Soviet era was 

concerned mainly with political agitation and propaganda, the pressure of the market 

has now added a new element to contemporary journalism – apolitisation – which has 

proved to be a successful option after the highly political press of the perestroika. It 

would perhaps not be a mistake to conclude that the real competition has not yet started 

and there is (as yet) no market for objective, unbiased political news. 

How many forms of journalism are there in Russia today? Old-style, 

administrative-political journalism is dying out, but it  



 

136 
 

has left its mark on current journalism. A new political, civil-society oriented but 

partisan approach is sometimes visible in the journalistic style of Severnyi Kurier: a 

voice is given to the public, but no real effort is made to activate marginalised groups. 

There are also signs of a new informative and neutral treatment of the news, although 

the current mainstream approach seems to be apolitical journalism. These forms of 

journalism overlap between newspapers. In the long-established newspapers there is 

much more of the old-style journalism; in the new generation of newspapers the new 

forms of journalism have a much stronger position.  

The notion of a dispersion of journalistic practices (Chalaby 1996) is partly 

verified in that Karjalan Sanomat has begun to imitate the Western press much more 

rapidly than the Russian language newspapers have. This process has been accelerated 

by the continued internship of Finnish journalism students and the closer contacts 

journalists on this paper have with Finland. 

It could be asked why Western-type “professional” news journalism has had diffi-

culty making headway in Russia. One reason, of course, is that the old-style journalists 

need time to adapt to the new conditions. Another reason has to do with the surrounding 

society. First, professional news journalism seems to presuppose widely accepted 

common values, which gives journalism the possibility to speak in the name of us all. 

Actually, in reality these “common values” may have been constructed by journalism or 

by the hegemonic ideology of the society. Nevertheless, when a society is divided (not 

fragmented, as are Western societies) and when there is no broad consensus on the 

basic issues in society, all issues become politicised and the distinction between facts 

(things we agree about) and opinions (things we disagree about) becomes less apparent.  

Second, a professional news journalism that put the sources and actors in “proper 

context” emerged when the sources (politicians, specialists) lost their authority to speak 

directly to the public and to define the frame within which reality is presented. In Russia 

the politicians and other external sources still have the power to define the reality 

conveyed through journalism. Journalism nei- 



 

137 
 

ther casts doubt on nor interprets the politicians and the political alternatives are very 

much present, at least at the level of discourse.  

The drop in circulation and the general public’s rejection of political journalism 

may indicate that the readers are dissatisfied with a form of journalism that presents the 

audience with its own ready-made conclusions and that serves more as a public 

discussion forum than a source of news. Opinions polls regarding attitudes towards 

journalism had the following outcome: in December 1997, 71% of the citizens believed 

that the main task of the media is “to provide information about events and current 

affairs in the country and the world”. Only 27% of the persons polled chose the 

alternative “to express public opinion and the mood of the people”. A mere 10% 

believed that the media should serve as a forum for agitation and to form a political 

position (the persons interviewed gave an average of two answers) (Fond 

Obshchestvennoe Mnenie 1997). 

Is it likely that Russian journalism will develop in the same direction as Western 

journalism has? The factors behind the development of Western journalism – capitalism 

and market relations, the lack of political alternatives, the pressure of market forces and 

the increasing role of consumerism – are Western phenomena that will probably shape 

the development of Russian society as well. If journalism assumes the same role in 

Russia as it has in Western Europe and Northern America – i.e., as the mediator and 

creator of a common ground in a highly dispersed society – then its development will in 

many respects follow the Western models.  

But there are other possibilities as well. The role of television as the main source 

of news could restrict the development of newspapers (although this is not likely 

without highly local television programming, in which case newspapers could continue 

to serve as primarily political organs or as sources of entertainment). Or journalism 

could remain dependent on narrow political and economic interests, giving a different 

kind of journalism and a different place for journalism in society.  



 

138 
 

References: 
 

Chalaby, Jean (1996), “Journalism as an Anglo-American Invention. A Comparison of 
the Development of French and Anglo-American Journalism, 1830s-1920s.” 
European Journal of Communication 11: 3, pp. 303-326. 

Ekecrantz, Jan (1997), “Journalism’s ‘discoursive events’ and sociopolitical change in 
Sweden 1925-87.” Media, Culture & Society 19: 3, pp. 393-412. 

Ekecrantz, Jan & Olsson, Tom (1994), Det redigerade samhället. Stockholm: 
Carlssons. 

Fond Obshchestvennoe Mnenie (Public Opinion Foundation). Tematicheskie voprosy 6-
9.12.1997 (http://www.fom.ru/week/t307_1.htm). 

Kunelius, Risto (1996), The News, Textually Speaking. Acta Universitatis Tamperensis, 
ser. A, vol. 520. Tampere: University of Tampere.  

Lange, Yasha (1997), Media in the CIS. Düsseldorf: European Institute for the Media. 

Massovaya informatsiya v sovetskom promyshlennom gorode, (1980), Moskva: 
Politizdat. 

Murray, John (1994), The Russian Press from Brezhnev to Yeltsin. Aldershot: Edward 
Elgar. 

Oksa, Jukka & Varis, Eira (1994), Karelian Republic: Population, Settlements and 
Administration. In Eskelinen, Heikki, Oksa, Jukka & Austin, Daniel, eds., 
Russian Karelia in Search of a New Role. Joensuu: Karelian Institute, 
University of Joensuu, pp. 57-69. 

Schillinger, Elisabeth & Porter, Catherine (1991), “Glasnost and the Transformation of 
Moscow News.” Journal of Communication 41: 2, pp. 125-149. 

Schudson, Michael (1978), Discovering the News. A Social History of American 
Newspapers. New York: Basic Books. 

Srubar, Ilja (1991), “War der reale Sozialismus modern?” Kölner Zeitschrift für 
Soziologie und Sozialpsychologie, 43: 3, pp. 415-432. 


	Södertörn Academic Studies 2
	4. Changing journalism in a changing society: the case of the Karelian republic
	4. Changing journalism in a changing society: the case of the Karelian republic
	Introduction:
	society and the press
	in change
	Changing structure of the press in Karelia

	Changing journalismin a changing society
	1985: Soviet Journalism
	1989: Perestroika Journalism
	1993: journalism in search for a new role
	1997: a mixture of the old and the new

	Conclusions
	References:


