Hyppää pääsisältöön

Hanna Kinnari-Korpela aloitti Teollisuusteknologia-osaamisyksikön johtajana

Julkaistu 21.3.2024
Tampereen ammattikorkeakoulu
Hanna Kinnari-Korpela Tampereen ammattikorkeakoulun tiloissa.
Hanna Kinnari-Korpela (FT, tekn.) astui Tampereen ammattikorkeakoulun Teollisuusteknologia-osaamisyksikön johtajan tehtävään 14.3.2024. Hän on työskennellyt TAMKissa jo parikymmentä vuotta tekniikan alan koulutuksen monissa tehtävissä.

Hanna Kinnari-Korpela on toiminut TAMKin insinöörikoulutuksessa matematiikan ja tietotekniikan lehtorina, tietotekniikan tutkinto-ohjelman koulutuspäällikkönä ja tutkintovastaavana sekä monenlaisissa kansallisissa ja kansainvälisissä TKIO-tehtävissä. Hän kokee Teollisuusteknologia-osaamisyksikön johtajan paikan uutena ja innostavana haasteena urallaan. 

– Minulla on jatkuva halu kehittyä ja kehittää. Olen ollut yksikön johtoryhmässä vuodesta 2017 lähtien, joten siellä toimiminen on minulle tuttua. Tekniikan koulutusten parissa olen työskennellyt 2000-luvun alkupuolelta lähtien. Lähden johtajan tehtävään suurella innolla ja mielenkiinnolla. Voin hyvillä mielin ryhtyä tähän työhön, koska tiedän voivani luottaa yksikön henkilöstön osaamiseen. Toiveenani on muotoilla tehtävänkuvaani itseni näköiseksi siten, että voin parhaalla tavalla auttaa yksikköäni menestymään. 

Kinnari-Korpelan tavoitteena on olla ihmisläheinen ja helposti lähestyttävä johtaja. 

 – Yksikössä on paljon osaamista ja asiantuntijuutta, jota arvostan suuresti. Haluan kuunnella ihmisiä ja tehdä parhaani henkilöstön hyvinvoinnin eteen. Hyvinvoivien ihmisten on mahdollista käyttää täyttä potentiaaliaan työssä. 

Kinnari-Korpelalla on ajatuksia yksikön kehittämisestä, mutta hän aikoo ottaa keskusteluun mukaan yksikön henkilöstön ja eri vastuutehtävissä olevat henkilöt. Hän näkee tärkeänä esimerkiksi yhteisöllisyyden kehittämisen. 

Muuttuvassa maailmassa tarvitaan uudistuksia koulutukseen 

Kinnari-Korpela on ollut tiiviisti mukana Digivisio 2030 -hankkeessa. Kaikkien suomalaisten korkeakoulujen yhteisessä hankkeessa rakennetaan oppimisen tulevaisuutta muuttuvassa maailmassa ja kehitetään uudenlainen digitaalinen palvelu, joka toimii ensivaiheessa jatkuvan ja joustavan oppimisen tarjottimena. Johtajan työn aloittaessaan Kinnari-Korpela luopuu TAMKin sisäisestä Digivisioon liittyvästä muutostyöstä, mutta jatkaa hankkeessa kevyemmässä muodossa. 

– Jatkossa olen mukana TAMKin sisäisessä Digivisio 2030 -kehittämisryhmässä. 

Tekoälyn murros vaikuttaa Teollisuusteknologia-osaamisyksikön koulutukseen ja hankkeisiin. 

– Olemme vahvistaneet osaamistamme datan ja tekoälyn hyödyntämisessä. Yksikössämme on tarjolla vetovoimainen ja monialainen Dataosaamisen ja tekoälyn ylempi tutkinto-ohjelma. Opettajien kanssa on hyvä käydä keskustelua siitä, miten hyödynnämme tekoälyä osana koulutuksia. Ammattikorkeakoulusta valmistuvien tulisi osata hyödyntää tekoälyä työssään.  

Kinnari-Korpela pitää tärkeänä, että tekniikan alalla hyödynnetään kaikkien sukupuolten näkökulmaa. Teollisuusteknologia-osaamisyksikön tutkinto-ohjelmissa naisia on vähäisesti. 

– Olin itse jo lapsena kiinnostunut tekniikasta ja matemaattisista asioista, mikä tuli vahvasti kotoani. Tekniikan alaa on esiteltävä toiselle asteelle positiivisessa hengessä. Myös naisten onnistuneet uratarinat voivat rohkaista tyttöjä ja naisia alalle. 

Teksti: Emmi Suominen 
Kuva: Pekka Kaatiala