Viestinnän alumnipäivässä juhlittiin 20-vuotiasta oppiainetta

Julkaistu 21.3.2024
Puheviestinnän alumni Manne Maalismaa kertoo uratarinaansa viestinnän alumnipäivän osallistujille.Kuva: Reetta Sihto
Perjantaina 15.3., Maailman puheen päivänä, Tampereen yliopistolla kokoontui 110 puheopin puheviestinnän linjalta, puheviestinnästä ja viestinnästä valmistunutta alumnia ja nykyistä opiskelijaa. Iloiset jälleennäkemiset sävyttivät monipuolista tapahtumapäivää. Virallisen ohjelman jälkeen ilta jatkui juhlaillallisella.

Moninainen polku johti oppiaineen kukoistukseen

Jo lista alumnien pääaineista kertoo, että oppiaineen matka yliopistolla on ollut moninainen viimeisen 20 vuoden aikana. Päivän avauspuheenvuorossa professori Pekka Isotalus avasi oppiaineen poukkoilevaakin polkua. Kantava viesti oli kuitenkin erittäin selkeä: vuorovaikutuksen osaajien tarve on kasvanut koko ajan ja kasvaa edelleen.

– Oppiaineemme on kasvattanut hakijoiden ja sisäänoton määrää vuosi vuodelta ja oppiaineesta valmistuneiden työllistyminen on erinomaista, kertoi Pekka Isotalus.

Puheoppia on voinut opiskella Tampereen yliopistossa jo 1960-luvulta alkaen, mutta ensimmäiset pääaineopiskelijat valittiin vuonna 2003. Puheopista puheviestinnäksi ja siitä edelleen viestinnäksi nimetystä oppiaineesta on valmistunut vuoden 2023 loppuun mennessä 168 maisteria. Organisaation muutosten vuoksi oppiaine on 20-vuotisen historiansa aikana kuulunut peräti viiteen eri tiedekuntaan, laitokseen tai yksikköön.

Alumnit Carl Willandt (vas.) ja Ellariina Rautio.
Kuva: Jonne Renvall, Tampereen yliopisto

Viestinnän alumnien työllistyminen on laaja-alaista

Päivän aikana kuultiin muun muassa alumnien työelämäpuheenvuoroja, katsaus Tampereen yliopistossa tekeillä olevaan viestinnän tutkimukseen sekä kuulumiset myös ainejärjestö Reettorit ry:n edustajilta. Tampereen yliopiston viestinnästä valmistuneet ovat työllistyneet monipuolisesti erilaisiin työtehtäviin niin yksityisellä, julkisella kuin kolmannellakin sektorilla.

Yrittäjänä toimiva Ellariina Rautio valmistui filosofian maisteriksi puheviestinnästä kesällä 2020. Tällä hetkellä Ellariina toimii yrityksensä Embodiella Oy:n kautta työyhteisötaitojen valmentajana. Hän kokee, että opinnoista saatu laaja-alainen näkökulma vuorovaikutukseen on ytimessä siinä, mitä hän tekee tällä hetkellä työkseen.

– Opinnoistani on ollut valtavasti hyötyä koko urallani. Oma intohimoni on tehdä työelämän kohtaamisista merkityksellisempiä ja parempia ja nykyisessä työssäni pääsenkin edistämään esimerkiksi tiimien vuorovaikutustaitoja, sparraamaan johtajia viestinnässä ja edistämään työntekijöiden kuulluksi tulemista, kertoo Ellariina.

Akateemisen koulutuksen merkityksen ymmärtää uran edetessä

Ekokumppanit Oy:n viestintäpäällikkönä työskentelevä Carl Willandt valmistui filosofian maisteriksi puheviestinnästä vuonna 2013. Tärkeimpänä antina opiskeluajoista Carl kertoo saamansa verkostot, joita hän kartutti myös laajasti oman oppiaineen ulkopuolelta. Akateemisen koulutuksen merkityksen Carl on huomannut laajemmin vasta uran hieman edetessä.

– Kun vastuu työurallani on kasvanut, on myös syvällisempi ymmärrys viestinnästä lisääntynyt. Opiskeluaikana saattoi olla vaikea ymmärtää tutkimuksen ja työelämän yhteyttä, mutta mitä pidemmälle uraa tekee, sitä enemmän osaa arvostaa yliopistokoulutusta ja sen mukanaan tuomaa syvällisempää ajattelutapaa. Oikea asiantuntijuus huomataan työmarkkinoilla, Carl summaa.