Koulutuksen kehittäminen luonnontieteiden tiedekunnassa

 

Palautejärjestelmä

Tältä sivulta löydät tietoa luonnontieteiden tiedekunnan tutkintotavoitteisen koulutuksen palautejärjestelmän kokonaisuudesta.

Yleistä palautetta voit laittaa myös osoitteeseen luo.info@uta.fi.

Palautejärjestelmää koskevissa asioissa voit olla yhteydessä tiedekunnan opintopäällikköön.

Alla kuvattu tiedekunnan palautejärjestelmän kokonaisuus on jaoteltu seuraaviin osioihin

Miksi ja miten palautetta kerätään?

Palautteen kerääminen on osa itsearviointia, laadunhallintaa ja opetuksen sekä koulutusten kehittämistä. Palautteen avulla pyritään parantamaan opetuksen linjakkuutta, jotta osaamistavoitteiden saavuttaminen olisi tarkoituksenmukaista: mielekästä opiskelijan kannalta ja tehokasta opetusjärjestelyiden kannalta. Tiedekunnassa pyritään kehittämään kulttuuria, jossa opiskelijat ovat motivoituneita palautteen antamiseen ja jossa palautetta käsitellään keskustellen sekä opettajan että opettajatuutorin johdolla, mutta myös opiskelijoiden kesken.

Opiskelijat voivat antaa palautetta tiedekunnan toiminnasta ainejärjestön ja henkilökunnan yhteisissä tapaamisissa. Lisäksi opiskelijat antavat kurssikohtaista palautetta kurssien sisällöstä ja toteutuksesta, minkä pohjalta opetusta kehitetään jatkuvana prosessina. Palautetta kerätään monin eri tavoin epämuodollisissa tapaamisissa ja kohtaamisissa, opetus- ja ohjaustilanteissa, HOPS-ohjauksessa sekä opinnäytetyön ohjauksessa. Palautteen antaminen voi olla osa opintojakson suoritusta ja myös palautteen käsittely voi liittyä opintojakson suoritukseen.

Tiedekunnassa käytetään yliopiston yhteistä kurssipalautejärjestelmää. Kurssipalautejärjestelmän kuvauksen ja ohjeet löydät yliopiston intrasta.

Ura- ja rekrytointipalvelut kerää palautetta valmistuneilta, samalla saadaan myös työnantajapalautetta. Työnantajapalautetta saadaan myös harjoitteluraporteista ja opetussuunntielmatyön yhteydessä toteutettavista kyselyistä.

Vuosittain yliopistolla toteutetaan yhteiset opiskelijakyselyt, jotka kohdennetaan 2.-, 3.- ja 5.-vuotisille opiskelijoille. Valtakunnallisesti järjestettävään Kandipalaute-kyselyyn taas vastaavat kaikki kandidaatintutkinnon suorittaneet, ja sen tuloksia hyödynnetään erityisesti opintojen ohjauksessa. Säännöllisesti toteutetaan myös valmistuneiden sijoittumis- ja uraseurantoja.

Tiedekunnassa hyödynnetään palautteena myös tietoa, jota saadaan tilastoina yliopiston tietojärjestelmistä. Tilastot on koottu Johdon tietojärjestelmään yliopiston intraan. Yliopiston tieto- ja opintohallinnosta saadaan tilasto- ja palautetietoa opiskelijavalinnoista. Työryhmien tarpeisiin valmistelun tueksi kootaan lisäksi erilaisia tiedekuntakohtaisia aineistoja.

Palautteen analysointi

Palautetta käsitellään tiedekunnan johtoryhmässä, koulutuksen ohjausryhmässä, tutkinto-ohjelmien ja maisteriohjelmien opetussuunnitelmatyössä tai muissa tapaamisissa sekä kehityskeskusteluissa.

Tutkinto-ohjelmien ja maisteriohjelmien vastuuhenkilöt ovat vastuussa ohjelmien opiskelijapalautteen keräämisestä ja hyödyntämisestä sekä havaittuihin ongelmiin puuttumisesta. Viime kädessä tiedekunnan opiskelijapalauteasioista vastaa dekaani.

Opettajat ja ohjaajat vastaavat palautteen keräämisestä omilta opintojaksoiltaan sekä omilta ohjattaviltaan. Vastuuopettaja huolehtii palautteen keräämisestä, sen koostamisesta ja viestimisestä opiskelijoille.

Perustutkintokoulutukseen liittyvien asioiden valmisteluun, päätöksentekoon ja toimeenpanoon osallistuvat keskeiset toimijat ovat tiedekuntaneuvosto, dekaani ja varadekaani, koulutuksen ohjausryhmä ja tutkinto-ohjelmien vastuuhenkilöt sekä ohjausvastaavat. Toisten yliopistojen kanssa yhteistyössä toteutettavilla koulutuksilla on lisäksi oma ohjausryhmänsä. Hallinnollisina valmistelijoina toimivat opintopäällikkö, kansainvälisten opintoasioiden koordinaattori ja tutkinto-ohjelmakohtaisessa valmistelussa opintokoordinaattorit.

Palautteen hyödyntäminen, viestintä ja dokumentointi

Tiedekunnan palautejärjestelmän mukaisesti opiskelijoille tulee tiedottaa etukäteen palautteen keruusta ja sen tarkoituksesta. Opiskelijoille on myös tiedotettava palautteen sisällöstä ja vaikutuksista.

Palautetietoa hyödynnetään opetuksen kehittämisen ja toiminnan arviointiin. Palautteen avulla voidaan parantaa opetuksen järjestelyjä ja oppimisympäristöjä.

Palautteista ja arvioinneista esiin nousseet kehittämistarpeet huomioidaan tiedekunnan toimintasuunnitelman, opetussuunnitelman, opetusohjelman että opiskelijavalintojen valmistelussa.

Palautteen käsittely dokumentoidaan mm. koulutuksen ohjausryhmän, tutkinto-ohjelmien ja maisteriohjelmien kokousmuistioihin.

Ohjeellinen vuosikello

Alla on kuvattu palautejärjestelmän ohjeellinen vuosikello.

Tarkempi kuvaus tutkintotavoitteisen koulutuksen palautejärjestelmän vuosikellosta vastuutahoineen on koottu erilliseen vuosikello-dokumenttiin

  • Elo-syyskuu
    • Opiskelijavalinnan tilastot
    • Tutkinnot ja 55 op-suorittaneet
    • Toiminta- ja taloussuunnitelman valmistelu
    • Opiskelijakahvit
  • Loka-marraskuu
    • Palautteen keruu I periodin kursseista
    • Tutkinnot ja 55 op-suorittaneet
    • Opiskelutilastot (20.9.) ja yliopiston eri opiskelijakyselyiden tulokset
    • Opiskelijakahvit, ainejärjestötapaamiset
  • Joulu-tammikuu
    • Palautteen keruu II periodin kursseista
    • Tutkinnot ja 55 op-suorittaneet
    • Kandi-maisteri –nivelvaihe, opintojen edistyminen (3.-vuotisten seurannat)
    • Opiskelijakahvit
  • Helmi-maaliskuu
    • Opetusohjelma- ja opstyön käynnistys, opiskelijapalautteiden, opiskelijaraporttien yhteenvedot
    • Palautteen keruu III periodin kursseista
    • Tutkinnot ja 55 op-suorittaneet
    • Tutkinto-ohjelmien itsearvioinnit
    • Alkuohjauksen ja orientoivien palaute ja tulevan syksyn alkuohjauksen suunnittelu
    • Opiskelijakahvit
  • Huhti-toukokuu
    • Palautteen keruu IV periodin kursseista
    • Tutkinnot ja 55 op-suorittaneet
    • Opiskelijakahvit, ryhmäpalaute tai TO:n palautepäivä, ainejärjestötapaamiset
    • Henkilökunnan kehityskeskustelu
  • Kesäkuu
    • Tutkinnot ja 55 op-suorittaneet
    • Toimintasuunnitelman toteutumisen arviointi

 

 

Opetussuunnitelmatyö

Opetusohjelmasuunnitelmatyötä ohjaa tiedekunnan yhteinen koulutuksen ohjausryhmä (Kohry). Kohryn puheenjohtajana on dekaani. Kohryn tehtäväkenttä kattaa koko koulutuksen kokonaisuuden mukaan lukien tohtorikoulutus ja tutkintoa täydentävä koulutus. Kohry toimii myös tiedekunnan valintatoimikuntana ja jatkokoulutustoimikuntana. Kohryssä ovat mukana koulutusten vastuuhenkilöt, hops-vastaavat, opiskelijaedustajia ja opintopalveluiden asiantuntijoita. Kohryn jäsenet löydät tiedekunnan sivulta kohdasta Työryhmät.

Tutkinto-ohjelmien opetussuunnitelmatyön vastuuhenkilöiltä saat lisätietoa opetussuunnitelmatyön etenemisestä ohjelmatasolla. Opetussuunnitelmatyötä johtaa tutkinto-ohjelman vastuuhenkilö ja sihteerinä toimii opintokoordinaattori. Tohtoriohjelman opetussuunnitelmatyötä johtaa vastaavasti tohtoriohjelman vastuuhenkilö ja sihteerinä toimii opintopäällikkö.

Matematiikan ja tilastotieteen tutkinto-ohjelma

  • tutkinto-ohjelmavastaava Lauri Hella, opintokoordinaattori Ville-Matti Erkintalo
  • maisteriopinnot ja -ohjelmat: Lauri Hella, Eero Hyry (matematiikka), Jaakko Peltonen (tilastotiede/CBDA), opiskelijajäsenet: Lydia Isokallio ja Heidi Mikkola

Tietojenkäsittelytieteiden tutkinto-ohjelma

  • tutkinto-ohjelmavastaava Kati Iltanen, opintokoordinaattori Heli Rikala
  • maisteriopinnot ja -ohjelmat: Erkki Mäkinen (TIM), Martti Juhola (CBDA), Zheying Zhang (SDE), Markku Turunen (HTI/COMS), opiskelijajäsenet: Marja Ahonen ja Arttu Nevalainen

Informaation ja järjestelmien tohtoriohjelma

  • vastuuhenkilö professori Erkki Mäkinen/syyslukukauden 2017 ajan professori Eero Hyry, opintopäällikkö Taru Koskinen, opiskelijajäsen Raine Rönnholm

Tampere3-opetussuunnitelmatyö

  • Yhteys- ja vastuuhenkilöinä toimivat dekaani Kati Iltanen/tietojenkäsittelytieteet ja varadekaani Eero Hyry/matematiikka ja tilastotiede.